10 anledningar att sträcktitta på The Crown

Någon gång under året så kommer säsong 3 att visas på Netflix. Jag kan knappt vänta! Det här är en alldeles fantastisk serie som gör mig lycklig ända ner i tårna.
 
 
 
Om du ännu inte har sett den så är jag inte bara avundsjuk på alla goda timmar du har framför dig, jag vill också direkt uppmana dig att parkera dig i soffan med té, chokladkex och en bunt näsdukar och titta NU! Om du inte tycker om att ta direkt order, så kommer här 10 argument för varför den är så sevärd. Jag kunde ha valt 100, men då hade jag nog tråkat ut dig på vägen 😄
 
Vi börjar i sedvanlig stil nedifrån och räknar uppåt.
 
10. Bilarna. Japp, du läste rätt. Är defintivt ingen bilfantast, men jag uppskattar god design och det här utspelar sig ju innan bilarna började likna badrumstvålar.
9. Historien. Det här är ju baserat på verkliga händelser och utger en betydande del i vår nutidshistoria. Även om det är Storbrittanien som avhandlas främst, så får man också inblick i hur tiderna förändras i allmänhet. 
8. Språket. Om det är någon mer än jag som fascineras av det perfekta brittiska uttalet, så har ni det här. Oklanderligt och i perfekta nyanser. Jag blir nästan tårögd...
7. Matt Smith. Nu kan jag ju inte påstå att jag känner prins Philip, men jag tycker att Mr Smith gör en lysande rolltolkning.
6. Fotot. Det är bedövande vackert, oavsett om vi är inomhus eller utomhus. 
5. Matthew Goode. Se bilden.
4. Kläderna. Det är fantastiska kreationer som visas upp här, men det är inte bara festblåsorna som lockar, vardagskläderna med jumperset, hattar, kappor och smala byxor är minst lika åtråvärda.
3. Inredningen. De har verkligen lyckats med att skapa spektakulära rum, trappor, balsalar och sovrum. Allt är pampigt och elegant och aldrig vulgärt.
2. Vanessa Kirby. Hon gör ett gripande porträtt av prinsessan Margaret. Även om hon är långt ifrån sympatisk alla gånger, så känner man ändå med henne och hoppas ändå att det ska ordna sig. (även om man egentligen vet hur det går)
 
1. Så, den främsta anledningen till att se the Crown: Claire Foy. Hon är fullkomligt självlysande som drottning Elizabeth, jag tror verkligen att det är majestäten själv som visas i rutan. 
 
Fortfarande inte övertygad? Kika på första avsnittet och är du inte övertygad efter det så har vi inget mer att prata om 😉
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Claire Foy, Kostymdrama, Matthew Goode, Netflix, The Crown, Tips på serie, Vanessa Kirby, inredning i film, inredningsinspiration