Tips på mellanmål

Och så var den stora dagen här, skolstart vårterminen 2019! Barnen var halvförtjusta och småchockade över att gå upp tidigt, men jag ser fram emot att inte vara restaurang-/hotell- och fritidspersonal här på ett tag 😄.
 
Som jag nämnt tidigare så kan min kära små (12 och 13 år, kanske inte så små längre...) vara lite kinkiga när det kommer till skolluncherna. Med andra ord är det inte helt ovanligt att de är hungriga när de kommer hem, så jag försöker att ha något vettigt hemma som de kan plocka i sig, och som är hyfsat enkelt att få till.
 
Det kan t ex vara smoothie:
Enkelt att förbereda, bara att frysa in fruktbitar i portionspåsar, så kan de välja själva om det ska mixas med apelsinjuice eller yoghurt.
 
Om jag redan har gjort smoothies på morgonen, så brukar jag frysa in överskottet i glassformar.
Mums!
 
En klassiker är ju annars pannkakor, funkar alltid här.
 
Vi har också testat quesadillas, det är tillräckligt enkelt (och snabbt) för att de ska kunna fixa det själva. Man värmer bara tortillas i stekpanna, bred på lite salsa och riven ost, vik ihop när osten smält = klart! Klipp dem i kvartar och servera gärna med grönsaker och lite creme fraiche.
 
Och sist, men inte minst, jag använde det sista av vår julskinka och bakade en sats småpiroger som vi frös in. Lagom mellanmål med lite morotsstavar till.
 
Det var mina tips, hoppas ni hittar något som passar.
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Ordning och reda;
Taggar: 2019, Struktur, Vardagsliv, enkel vardag, enklare vardag, familjeliv, matsmart, mellanmål, skolstart, tips, vårtermin 2019