Tips på förvaring och detaljer till köket

Då är jag inne på fjärde dagen av min kökspiffarvecka och det går framåt! 
 
Glasburkar, gamla kryddor och burkar utan lock är förvisade och jag har placerat mina plastburkar i ett skåp där de är lättare att komma åt. 
 
Idag tänkte jag ge lite tips på bra förvaring till köket, sånt som gör det lättare att hålla ordning. 
 
Om man nu inte har ett vackert skafferi som är stort nog att gå in i, så kan man ända piffa till förvaringen genom att exempelvis använda glasburkar eller samla torrvaror i olika förvaringslådor. Några fina exempel kommer här:
Då kan man ju välja om man vill köra allt i glas som på översta bilden från Pinterest. Då har både Granit och IKEA fina förslag att välja på. Plastlådan är också från Granit och passar perfekt om man vill samla exempelvis bakpulver, vaniljsocker, sirap på ett ställe. Lätt att hitta när man ska baka! Om man tycker bättre om den lite lantligare stilen så finns det fina burkar för exempelvis mjöl och vaniljsocker hos Köksfavoriter eller Gårdsromantik. 
 
Något som är otroligt praktiskt är kryddlisten från IKEA. Jag har själv ett par sådana i lådan bredvid spisen, det blir väldigt lätt att hitta vad man ska ha. 
 
Men när man nu fått ordning i skåpen så vill man ju gärna ha lite mysfaktor också. Eller jag vill det iallafall, jag trivs bättre i kök som är lite varma och välkomnande, inte bara perfekt stylade. 
 
Lägg till lite detaljer som ljusstakar, fruktfat, planscher på väggarna, fina burkar mm så det ser använt och inbott ut. Välj då saker som du faktiskt tycker om och som betyder något, så känner du dig mer hemma. 
 
Själv är jag barnsligt förtjust i gamla reklamskyltar, både i papper och emalj. Samma gäller för burkar av olika slag och köksredskap i koppar. Färska kryddor gör att köket känns mer levande, dessutom doftar det gott. Jag har dessvärre inte någon gammal kaffekvarn, men jag letar vidare på loppisar tills jag hittar någon som passar in här hemma. 
 
Men nu är det dags att ta tag i frysen. Kan bli riktigt spännande att se vad jag hittar där...
 
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
 
Bilder från Pinterest, IKEA, Granit, Gårdsromantik, Köksfavoriter, Bloomsbury barn och auctionnet.
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Inredning, Ordning och reda;
Taggar: Struktur, enklare vardag, fint i köket, förvaring, inspiration, kök, ordning, ordning och reda, städning