Sovrumsförvaring

Det finns två faktorer som spelar in om man vill ha god ordning. Det ena är hur bra förvaringslösningar man har och det andra, och viktigaste, är hur mycket grejor man har. Det finns inga organisationslösningar i världen som kan råda bot på ett berg av saker. Är det någon mer än jag som har sett "Consumed" på Netflix? Det är helt otroligt hur mycket skräp man kan samla på sig. Men det är nog lättare att hamna där än man tror, rensar man aldrig så tar sakerna över förr eller senare. Jag är rätt fenomenal på att samla på mig grejor, men å andra sidan är jag rätt osentimental när det kommer till att göra sig av med dem också. Kan ju bero på att jag flyttat runt rätt mycket och har vanan inne 😊.
 
Så steg 1 när man vill göra iordning ett rum är alltid att rensa. Gammalt och trasigt = ut. Saker i gott skick som inte används = sälj eller skänk bort. Saker som används men inte "bor" någonstans = hitta ett bra förvaringsställe och samla allt som hör ihop på samma plats. Jag har idag rensat ut Jojo-kort (Skånetrafikens resekort) ur min sänglåda. De kan användas, men jag behöver ju inte ha dem i sovrummet, så de bor nu på kontoret.
 
När det kommer till förvaring av de saker som faktiskt ska vara i sovrummet så är sänglådor rätt praktiskt. De sväljer en hel del men syns inte. Här kan man med fördel förvara sådant som man inte använder varje dag, exempelvis sommartäcken, varma tröjor eller lakan.
 
Om det finns plats i rummet är det alltid bra att ha en byrå. Här kan underkläder, pyjamasar mm förvaras. En byrå är mer lättplacerad än en garderob som ofta fyller väldigt mycket och förminskar rummet. På byrån kan man arrangera stilleben vilket ger en personligare och mer ombonad känsla.
Vi har exempelvis några gamla foton, blommor och våra favoritparfymer på sovrumsbyrån. Spegeln har gammalt glas och fungerar mest som dekoration. 
 
För kläder som är använda, men inte behöver tvättas, kan man antingen sätta upp en klädstång eller en kroklist bakom dörren till upphängning Finns det plats så är en klassisk herrbetjänt alltid snyggt. Jag är fortfarande på jakt efter ett lämpligt exemplar. 
 
Sen kommer vi till sängbord. Det är väldigt snyggt och luftigt med en öppen variant med hyllplan, men jag tycker ändå att det ser prydligare ut med lådor och skåp. Näsdukar, halstabletter, smycken mm behöver inte alltid synas. Och så är det lättare att hålla rent med bara en översida som ska dammas 😊.
 
Så, sammantaget behövs följande för att sovrummet ska kunna hållas prydligt:
 
Just den här herrbetjänten finns på Auktionsverket, byrån kommer från dinamöbler.se och knopplisten hittade jag på Pinterest. Vet dock att det finns liknande på Designtorget. Sänglåda i tyg från IKEA, med lock och hjul från Jysk och slutligen har vi ett sängbord (med lådor) från Möbelbazaren.se.
 
Nu har jag faktiskt rensat ut allt som inte hör hemma i sovrummet och jag har byrån, sängbordet och klädstången, så då är det dags att bädda fint och piffa lite.
 
Trevlig torsdag!
0 kommentarer publicerat i Inredning, Ordning och reda;
Taggar: Struktur, förvaring, love the home you're in, ordning, ordning och reda, sovrum, sovrumsinspo, sovrumsvecka