Promenera mera!

Ibland önskar jag att jag var en riktig löpare. Såsom Claire Underwood som drar på sig ett snyggt träningsställ och kutar satan genom Washington. Jag gillar att springa fort, men jogga är mest jobbigt. Förmodligen för att det är så lång startsträcka på att komma igång, de första gångerna är så otroligt jobbiga. Jag vet. Jag har börjat många gånger.
 
Vad jag däremot aldrig tröttnar på är att ta en promenad. Jag älskar att vara utomhus, att kunna se mig om och fortfarande ha andningsförmågan intakt. Att kunna stanna till och kanske fota lite eller bara känna doften av skog eller hav och pausa lite. Det finns få saker som får mig så lugn och i balans som en rejäl promenad. Jag har löst många tankeknutar genom att vandra runt i skog, på stränder eller på en kyrkogård. För mig funkar det bäst om det är något som påminner om natur runt omkring. S:t Pauli kyrkogårdar i Malmö t ex, som är otroligt vackra och välskötta. Dem använde jag som oas när vi fortfarande bodde i stan.
 
 
Här i Höör knatar jag gärna runt i Orupsområdet, med blandad löv- och barrskog. Här finns en fin 5-km slinga som passar utmärkt för en morgontur.
 
 
Ett annat favoritställe är givetvis skogsrundan vid vårt fritidshus i Blekinge. Här är det barrskogen som dominerar, så det är tyst, grönt och mörkt. Sen finns det dessutom hyfsad chans till snö och frost på vintern, vilket är ett stort plus i min bok!
 
Vem blir inte på bra humör av det här?
 
Men det är inte bara humöret som höjs av promenader, det finns en massa bra hälsoeffekter. Svenska Dagbladet, Må bra, Vardagspuls.se m fl har publicerat forskningsresultat och studier som visar på många hälsofördelar, vad sägs om dessa:
  • skydd mot depression
  • smärtlindring
  • ökad självkänsla
  • minskad risk för högt blodtryck
för att nämna några. All träning är bra, men just promenader kombinerar motion med återhämtning, eftersom en skogspromenad är fri från stressande intryck och buller. Det blir lite som träning och meditation i ett. Själv har jag aldrig musik i öronen när jag är ute och går, jag vill vara så närvarande som möjligt. Och det är inte nödvändigt att vandra flera mil om dagen, en halvtimme per dag räcker för att uppnå hälsoeffekterna ovan. Detta betyder ju i sin tur att det är lätt att klämma in i schemat, och är det något vi alla borde bli bättre på så är det att lägga tid på vårt välbefinnande. De andra "måstena" kan gott vänta en halvtimme.
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Hälsa, Uteliv, höst, motion, natur, vardagstips, återhämtning