Julgran - tre stilar

Vi tänker plocka in vår gran lagom till tredje advent. Eftersom vi alltid väljer en äkta gran, så kan vi inte riktigt ta in den tidigare om den ska hålla över nyår också. Jag kommer alltid att välja en riktig gran, kan inte undvara känslan och doften. Det ska dofta jul!
 
Jag brukar inte variera stilen så mycket, utan använda det pynt vi har, så våra granar är alltid en blandning av hemgjort pynt, glitter, kulor och arvegods. Det betyder dock inte att jag låter bli att leta inspiration. Någon gång ska jag hålla mig till en stil, kanske till med i danska sommarhuset i år?
 
Så först ut på inspirationslistan är den enkla, sparsmakade stilen:
Jag tycker att det här är så fint! Här är det ljusa, neutrala färger som skapar ett lugnt och mysigt intryck. Det du behöver för att få till den här stilen är riktiga julgransljus ihop med en enkel ljusslinga. Stearinljusen är fina även när de inte är tända. Lägg till enkla dekorationer som pom-poms och pappersstjärnor, så är du klar! För lite extra färg kan du också måla några kottar och hänga upp.
 
Jag är också stor anhängare av den klassiska svenska stilen, den som andas Madicken eller Elsa Beskow. 
Vad behöver man då här? Jo, röda kulor, guldkulor, ljus och en fin toppstjärna. Jag hade lagt till glitter, halmfigurer och pepparkakor också.
 
Och så till den extravaganta, amerikanska stilen med extra allt:
 
För att få till det här behöver du MASSOR av pynt, men håll dig till två eller tre färger som ligger nära varandra. Här har man använt beige, blått och grått med silvriga inslag. Nyckeln är repetition och symmetri.  Det här är kanske liiite mycket för våra skandinaviska hem, men jag måste medge att det är rätt häftigt. Jag skulle känna mig som Piff och Puff i julgranen här.
 
 Så, nu ska jag gå igenom vårt eget granpynt och se vad jag kan åstadkomma.
 
Trevlig lucia!