Veckans recept - Chocolate chip cookies

När jag hade gått ut gymnasiet 1994 (huvva, vad tiden går fort) så reste jag och en av mina bästa kompisar till Atlanta för att jobba som Au-pairer. Eller nannys, om man föredrar det. Kulturchocken var enorm, att komma från lilla Falun till miljonstaden Atlanta var som att byta planet. Allt var annorlunda, kulturen, klädstilen, beteenden, körstil och även maten. Ingen falukorv och köttbullar här inte. Inget lösgodis, ingen Marabou-choklad, men väl Brownies och Chocolate chip cookies. Och glass med godis i! (fanns inte i Falun på 90-talet).
 
Något som blev, och har förblivit, en favorit var just Chocolate chip cookies. Segmjuka chokladkakor med en massa gojs i, vad kan gå fel?
 
 
Här kommer så mitt bästa recept på dessa favoritkakor:
 
Du behöver:
  • 1 rejäl grabbnäve minimarshmallows
  • 100 g choklad (hackad i småbitar)
  • 1 dl jordnötter (grovhackade)
  • 250 g smör
  • 2 dl farinsocker
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 6 dl vetemjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
Om chokladen ska vara mörk, ljus eller vit bestämmer du själv. Jordnötter går att byta ut mot ex cashewnötter om man föredrar det.
 
Gör så här:
  1. Rör matfett, farin-, strö- och vaniljsocker poröst (jag brukar använda elvisp)
  2. Tillsätt äggen, ett i taget, rör om
  3. Häll i nötter, choklad och marshmallows - rör om
  4. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver i en separat bunke
  5. Tillsätt mjölblandningen till smeten - rör om noga
  6. Gör små bollar (25-30 st) och lägg på bakpappersklädda plåtar. Lägg dem ganska glest, de flyter gärna ut
  7. Tryck till bollarna lätt, så de blir lite platta i toppen
  8. Grädda i nedre delen av ugnen (175 grader) i c:a 15 min. Passa dem, så de inte blir för mörka, risken är att de blir lite hårda om de står för länge
  9. Låt dem svalna på plåten
 
Det går utmärkt att frysa dem, så man måste inte äta upp allihop på en gång. (Attans...)
 
Smeten är vanvettigt god, så jag har små funderingar på att använda dem i hemgjord glass någon gång. Kan bli redan imorgon :)
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: chocolate chip cookies, comfort food, fika, hembakt, kakor