Hönsmammans reseapotek

För att vila ut oss efter vårterminen och samla kraft inför flytten, så åkte vi på kryssning i Medelhavet i juni. Fantastiskt avkopplande! Jag kommer att presentera de olika städer vi besökte under de närmsta dagarna, men idag tänkte jag starta med vad vi hade med oss för att vara redo för allt. (i princip)
 
Jag är inte så spontan och tycker om att vara förberedd, både vad gäller mig, men även för resten av familjen. Kan vara så att jag blivit kallad hönsmamma någon gång. Men vem vet vad som kan hända?
 
Jag visste ju att vi skulle ut och promenera mycket, Rom (ovan) upplevs ju bäst till fots. Då är det ju himskans tråkigt om fötterna sätter stopp, alltså hade jag laddat med följande:
 
Fotspray och fotlotion från Body Shop svalkar och lindrar trötta fötter. Skavsårsplåster hade vi med i reserv, för att vara säkra på att inte behöva halta runt halva Medelhavet.
Eftersom det här var i början av sommaren (känns fortfarande som början temperaturmässigt, men men) så hade jag laddat med hög solskyddsfaktor. Det är så tråkigt att bränna sig och behöva undvika solen resten av tiden.
 
Köpte även en "efter-sol" ifall att. Det är rätt svalkande efter en sval dusch när man varit ute hela dagen.
Förutom värktabletter och åksjuketuggumin hade vi även med följande:
Vitpeppar sägs vara kanon mot magproblem, nu hade vi turen att slippa detta, så jag vet inte om det faktiskt funkar. Det kanske räcker med att ha det i resväskan så?
 
Alla typer av plåster är ett måste, det går alltid att riva sig eller slå upp ett knä, och då det är sommar funkar de vattentäta bäst. Iallafall om man har delfiner till barn som jag har.
 
Långa dagar i sol och värme kräver mycket vätska, tycker ibland att det är svårt att få i sig ordentligt, så några Resorb är bra att ha till hands. Bara att lösa upp tabletterna i vatten och dricka. Nu smakar detta inte gott, så ha gärna något annat att dricka efteråt.
 
Vi hade också med våtservetter och handsprit för att hålla händerna rena. Våtservetter funkar för övrigt utmärkt för att snabbehandla fläckar med också. Till exempel italiensk jordgubbsglass på vit spetskjol.
 
Kika in imorgon då berättar jag om resans två första dagar i fantastiska Rom.
 
Bilder: Apoteket Hjärtat, The Body Shop och Santa Maria. (och egna då förstås)
0 kommentarer publicerat i resor
Taggar: Kryssning, reseapotek, solkräm, sommar