Veckomeny

Jag gillar att laga mat, iallfall för det mesta. Vad jag däremot inte gillar är att drabbas av beslutsångest när jag står i matbutiken och inte ha den blekaste aning om vad vi ska äta till middag. Dylik ångest inträffar för det mesta när jag själv är trött och hungrig. Och eftersom ostbågar inte duger som middag till fyra, så brukar jag undvika dessa situationer genom att planera veckans matsedel i förväg. Spontant? Nej, men det jag ju aldrig påstått mig vara...
 
För att få detta att funka, så brukar jag stämma av med barnens skolmatsedel först, det är inte jättekul att få samma till skollunch som hemma (om det inte är köttfärssås då) och så brukar jag se vad vi redan har hemma och vad som kan kombineras. Det är ju lite fiffigt om resterna från dagen innan kan användas till något nytt.
 
En veckomeny á la Linnéa kan se ut såhär:
 
Måndag: Köttbullar och potatismos
Tisdag: Potatisplättar och stekt fläsk
Onsdag: Kycklinggryta med svamp och ris
Torsdag: Stekt lax med pressad potatis och romsås
Fredag; Hemlagad pizza
Lördag: Lasagne
Söndag: Köttgryta med hembakt bröd
 
Potatismoset från måndagen kan jag använda i tisdagens potatisplättar och den pizzasås som blir över från fredagen kan vändas ner i köttfärssåsen på lördag. Överblivna grönsaker blir sallad till nästa dags lunch.
 
För oss fungerar det här jättebra, vi handlar allt på en gång, så behöver vi bara komplettera med frukt och mjölk under veckan. Och jag känner mig duktig och strukturerad, win-win!
Bild: Aftonbladet