Vasgarderob

Nej, jag slant inte med pekfingret, det ska inte stå "basgarderob". Vi har ju nyligen röjt i vårt förråd och då uppstod frågan "Hur många vaser behöver man egentligen"? Nu är ju behöver kanske ett starkt ord i sammanhanget, men ett par vaser i olika modell är ju bra att ha, eftersom de passar till olika blommor. Jag har då ett par vaser i samma modell, så jag planerar att leta runt lite på loppisar tills jag har de varianter jag behöver för mitt blombehov. Resten kan jag ju gömma till nästa röjning :).
 
Om jag börjar med vårens bästa blomma, tulpanen. Tulpaner gör sig bäst i en veckad vas, som denna klassiker från Alvar Aalto:
 
Bild: Designonline.se
 
Se så fint det blir när det är tulpaner i också:

Bild Colorelle (sååå snyggt!)
 
När det kommer till rosor så föredrar jag en vas som smalnar av lite upptill, för att ge stadga.
 
 
Bild Plantagen
 
Till större buketter är det riktigt fint med en rund vas, som "Dagg" från Svenskt Tenn:
Relaterad bild
Bild: Pinterest
 
När man istället har lite mindre buketter, säg liljekonvaljer eller grenar av syrén, så passar de bra i kristallvaser som den här:
 
Bild Tradera
När sommaren kommer och man kan plocka blommor själv så tycker jag att gamla kannor är allra finast att sätta dem i:
Bild Trädgård med utsikt
Kannor passar ju också bra till påskris, grankvistar och påskliljor, vilket tyder på att det är motiverat att ha mer än en...
 
Trevlig kväll!