Tips på TV-serier

Eftersom det inte är så inspirerande väder just nu, så tänkte jag passa på att tipsa om några TV-serier som passar bra för gråmulna kvällar.
 
Först ut är fantastiska, sagolika, underbara och inte ett dugg långtråkiga, Downton Abbey. Jag har sett alla säsonger, inklusive julspecialavsnitt, och den är välspelad med intressanta karaktärer och fantastiska miljöer. Maggie Smith är helt suverän hela serien igenom. 
 
Downton Abbey handlar om familjen Crawley från året 1912 och framåt. England förändras under och efter 1:a världskriget och aristokratin tappar makt och inflytande. Vardagen blir en kamp mellan förändring och försök att bevara det som varit.
 
 Det som jag gillar med serien är att den handlar om många olika personligheter, både adel och tjänstefolk.
 
Bild från CDON
Om det är någon som har missat den, så är jag lite avundsjuk, då har ni ju allt det roliga kvar!
 
En serie i en helt annan genre är "Sons of Anarchy" som handlar om ett motorcykelgäng i Kalifornien. Normalt sett inte min typ av serie, med interna maktkamper, gängrivalitet och våld, men karaktärerna är riktigt intressanta. Trodde aldrig att jag sitta och heja på "the bad guys" framför FBI... Blandningen av människor, som faktiskt känns som människor, gör serien intressant, sevärd och väldigt spännande.
 
Bild från Pinterest
För att byta genre helt och hållet igen, så är mitt nästa tips "Call the Midwife" (Barnmorskan i East End).
Serien baseras på de fina memoarerna av Jennifer Worth, som arbetade som barnmorska i London under 50-talet. Även här är det intressanta karaktärer och livsöden som tar plats. En riktigt bra bonus är kläderna i serien, sååå mycket fint! Vissa av miljöerna är inspirerande också, med virkade antimakasser på plyschsofforna, smådukar på borden och blommiga tapeter. Det känns som en blandning av en historielektion och underhållning, det har onekligen hänt en del sedan 50-talet.
 
Slutligen vill jag tipsa om en riktig klassisker, nämligen danska Matador. Vet inte hur många gånger jag har plöjt igenom den, men jag tröttnar aldrig. Den handlar om det lilla danska samhället Korsbæk (påhittat) någonstans på Sjælland. Mads Skern är nykomling och försöker etablera sig, vilket inte är så lätt, då förändring inte ses med blida ögon av de ledande familjerna i staden, bland annat bankdirektör Varnæas med familj. Serien utspelar sig från 1929 till 1947, så man får också en inblick i hur andra världskriget påverkade vardagen i Danmark.
 
Bildresultat för matador tv-serie
Bild Pinterest
Så, upp i soffan med tékopp och pläd och börja titta!
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Call the Midwife, Downton Abbey, Matador, Sons of Anarchy, tv-serier