Nancys pepparkakor

Ingen jul utan pepparkakor! Vi gör av med ofantligt många här i december, så vi borde vara de snällaste i hela Malmö. Jag använder ett väl beprövat recept som mina föräldrar och min mormor använt före mig. Det kommer ursprungligen från min mormors väninna Nancy, som enligt uppgift var en riktig fena på att baka.
 
Här kommer så receptet:
 
Du behöver:
  • 150 g smör
  • 2 1/4 dl socker
  • ca 1 l vetemjöl
  • 3/4 dl sirap
  • 3/4 dl vatten
  • 1 rågad tsk nejlikor
  • 1 rågad tsk kanel
  • 1 rågad tsk ingefära
  • 1 rågad tsk bikarbonat
  • en dutt kardemumma (malen)
Gör degen så här:
  1. Blanda socker, sirap och vatten i en kastrull, låt koka upp
  2. Lägg smöret i en bunke (värmetålig)
  3. Slå sockerblandningen över smöret och rör om tills smöret har smält
  4. Låt svalna något
  5. Blanda i mjöl och kryddor. OBS! Degen ska bli ganska lös, så blanda inte i allt mjöl, utan spara lite till utbakningen. Jag brukar ta 7-8 dl mjöl i det här steget.
  6. Häll upp i en skål och låt stå i kylskåp över natten.

Baka:
  1. Ta ut degen någon timme innan det är dags för kavling
  2. Sätt ugnen på 225-275 grader (beroende på hur varm din ugn är, varmluft etc. Jag har varmluftsugn och brukar ta runt 230/240 grader)
  3. Kavla ut degen tunt på bakplåtspapper (här kommer resten av mjölet in)
  4. Tryck ut formarna
  5. Grädda (tar runt 5 minuter)
 
Låt dem svalna på galler.
 
Ät dem som de är, eller dekorera med kristyr, minigranar, hjärtan...
 

Vet inte om de går att frysa in, har liksom aldrig varit aktuellt.
 
Smaklig spis!