Inredning till strandhus

Som jag nämnt tidigare, så har vi nyligen köpt en sommarstuga i Danmark, på Jyllands östkust. Det betyder ju att jag har ett nytt hus som jag ska inreda och sätta vår prägel på. Attans vad jobbigt 😄
 
Det betyder också att jag tillbringat osedvanligt många timmar med inredningstidningar, böcker och Pinterest för att hitta inspiration och idéer. Som vanligt landar det i att jag vill ha det ljust, vitt och blått med marina inslag. Jag är nog inte så mycket för att förnya mig.... Fördelen här att jag verkligen kan ösa på med de marina detaljerna, eftersom det ligger så nära havet. Paddlar och fyrar passar inte riktigt lika bra inne i skogshuset.
 
Nu är det danska huset redan möblerat, men vi har så smått börjat byta ut möbler och detaljer. Dels på grund av stilen, men främst på grund av kvaliteten, eller snarare avsaknaden av den. De gamla köksstolarna behövde inte monteras ner, de gick att vika ihop... och jag är inte gift med Hulken. 
 
Innan jag har några fina bilder att dela från vårt hus, tänkte jag visa hur inspirationen ser ut. 
 
Bild: Pinterest
 
Som sagt, blått, vitt och marina detaljer. Jag är också barnsligt förtjust i rotting och sisal, så den här bilden sammanfattar rätt bra vad jag är ute efter. Eftersom vi hyr ut huset, så blir det dock inte en vit soffa, utan en mörkblå. Men jag kommer defintivt att fylla den med kuddar i olika blåvita mönster. Jag tänkte också att vi skulle ha en rottingkorg med olika plädar i, det blir trots allt lite kallt och blåsigt vid havet på hösten. 
 
Om jag nu inte var så löjligt fixerad vid blått, så är det här också en fin färgkombination:
 
Bild: Pinterest
 
Här blir intrycket lite varmare på grund av det beiga och bruna, men det är fortfarande ljust och luftigt. Målbilden är som sagt en härlig soffa att krypa upp i, full med kuddar som man kan gosa ner sig i. Om jag någon gång skriver en självbiografi, så blir det nog en titel i stil med "Mitt liv som soffpotatis", ha ha.
 
För att förstärka havskänslan så tänkte jag pynta lite med strandfynd, till exempel som här:
 
Bild: Pinterest
 
Väldigt enkel, och snygg, idé, att ta sand och snäckor och fylla upp en glasburk med. Tror att det skulle funka med fina släta stenar också. Sist jag var nere på stranden hittade vi hur mycket fint som helst, så det här ska nog gå fort att få ihop.
 
Jag är också rätt förtjust i mysbelysning, så några levande ljus och fotogenlampor ska vi nog ha också. Jag gillar den här varianten, särskilt i den här fina blå färgen:
 
Bild: Campingnetshop
 
Nu längtar jag verkligen efter att få sätta igång, så jag  kan börja njuta av det också.
 
Önskar er en fortsatt trevlig dag!
 
0 kommentarer publicerat i Inredning
Taggar: inredning, inredningsinspiration, ljuslykta, marint, new england, snäckor, sommarhus, sommarstuga, stormlykta, strandhus, vardagsrum