Julfilmer - mina tips

 
 
Just nu svämmar Netflix över av julfilmer, tror det dyker upp en ny om dagen. Jag har sett några av dem, eller ja, en hel del av dem, så nu tänkte jag tipsa om de jag tyckte var bäst. 
 
För att en julfilm ska funka för mig, så måste den innehålla följande element:
  • Pynt. Massor av pynt och julstämning i varje vrå.
  • En romans, inklusive det klassiska missförståndet som behöver redas ut innan
  • Det lyckliga slutet. (Finns absolut ingen poäng med verklighetsanknytning i en julfilm)
En bonus är om den dessutom innehåller lite magi också.
 
Vilka filmer kan jag då rekommendera utifrån detta recept?
 
  1. "Julgåvan". Bortskämd storstadstjej reser till snöig, julig småstad för att utföra uppdrag åt sin far. Här finns romans, missförstånd, snöstorm och världens mysigaste pensionat.
     
  2. "The Spirit of Christmas". Återigen, storstadstjej reser ut på landet för att sälja pensionat, som givetvis också är helt underbart. Här finns pynt, romans, snö och spöken. Jackpot! 
     
  3. "The Princess Switch". Netflix senaste julfilm med Vanessa Hudgens i huvudrollerna. Japp, det här är en klassisk förväxlingsfilm, a la "Föräldrafällan". Amerikansk stjärnbagare åker till påhittat Europeiskt land för att delta i tårtmästerskap. Där upptäcker hon att hon ser precis ut som prinsens blivande brud. De byter plats och voilà! Vi har en romantisk film med kungahus, snö, pynt och förväxlingar. Funkar hur bra som helst.
     
  4. "A Christmas Carol". Här i klassisk tappning med Ebeneezer Scrooge och alla julens spöken. Inte så mycket romans här, men massor med magi och ett absolut måste varje jul.
     
Så, fixa lite varm choklad och bulla upp med pepparkakor och ta en heldag i soffan!
 
Trevlig onsdag.
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Julfilm, Julstämning, Netflix, hemmamys, hygge, jul 2018