Veckans boktips

En av mina favoritkonstnärer är John Bauer. Hans bilder på troll och skog är helt magiska och när jag själv är ute i skogen tycker jag mig se små troll bland mossiga stenar och övervuxna trädstammar.
 
Som den här bilden från sagan "Pojken och Trollen eller Äventyret":
 
Bild: Tomtar och troll
Känns som den kunde vara hämtad från Blekingskogen där jag är ute mest.
 
Så idag tipsar jag om en sagobok, "John Bauers sagovärld". Nu har han inte skrivit sagorna, utan illustrerat, vilket gör det till en nöje att sitta och bläddra sig igenom den här.
 
Passar perfekt för en slö söndag som den här!
Min favoritsagor i den här samlingen är "Bortbytingarna" av Helena Nyblom och tidigare nämnda "Pojken och Trollen..." av Walter Stenström.
 
Jag tror aldrig jag blir för gammal för sagor. Eller, jag hoppas att jag inte blir det.
 
Eftersom jag var på kalas igår, så tror jag att jag mumsar på säsongens sista jordgubbar och lite äpplen till.
 
Trevlig läsning!