Veckomeny - tips på struktur

Ny vecka och nya utmaningar! Främst på matsidan då, jag tillhör nämligen inte dem som enkelt och snabbt kan svänga ihop en festmåltid på de ostskankar och skrumpen lök som finns hemma, jag måste ha en PLAN. Eventuellt hade mitt liv blivit lättare om jag provat någon av alla matkassevarianter som finns, men jag vill inte. Tänk om jag måste laga något som jag inte tycker om? Huva! Så, då återstår att göra en veckomeny, så jag bara behöver fundera på vad jag ska laga en gång per vecka. Jag har provat det här ett tag och för vår familj så funkar det bra. Det kan bli lite tjatigt ibland, men då försöker jag skoja till det med ett nytt recept. Ibland blir det bra, ibland blir det en engångsföreteelse och ibland blir det en rolig anekdot. "Kommer du ihåg när mamma skulle laga..."
 
Nu har jag dock hittat en struktur som gör det lite enklare att komma på sju middagar på en gång. Jag börjar med att lista upp vilken typ av mat vi ska äta, t ex:
 
  • kyckling
  • färs
  • soppa
  • fisk
  • rester
  • hemlagad "snabbmat" 
  • söndagsmiddag (läs: tidskrävande)
Sedan går jag igenom vad vi skulle kunna ha på respektive dag, med hänsyn till skolmat, träningar, förberedelsetid mm och så portionerar jag ut middagsförslagen. Då kan det se ut såhär:
 
Må: Laxfilé med pressad potatis 
Ti: Potatisplättar och stekt fläsk
On: Spaghetti och köttfärssås
To: Broccolisoppa 
Fr: Tacos 
Lö: Kycklinggryta med ris
Sö: Dansk fläskstek
 
Sen är det bara att skriva en låååång inköpslista och handla, så behöver jag inte funderar mer på det. 
 
 
Ha en fortsatt trevlig måndag!
En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: Struktur, enkel vardag, lifehack, matlagning, ordning och reda, organisera, planering, vardagsmat, vardagstips, veckomeny
#1 - - Oliwia:

Brukar också göra veckomatsedel fast söndag - torsdag :) Bra för ekonomin och tiden att bara handla en gång :)

Svar: Precis! 😊 Trevlig kväll
Linnea Hådell Löt