Veckans boktips

Semestern närmar sig och jag har börjat planera för lata dagar. Något som är ett måste för mig är massor av läsning. Älskar att försvinna in i en annan värld och bara koppla bort allting. 
 
En författare som jag gärna vill läsa mer av är Ian Ewing, främst på grund av hans vackra språk. (bör alltså läsas på engelska). Jag fullkomligt avgudade "Atonement" och dagens tips "On Chesil Beach" ligger också bra till på min topplista. 
 
Detta är ingen actionroman, som man läser så snabbt att man nästan snubblar över orden, utan det här är finläsning, anpassat för strandstolen eller hängmattan utan tider att passa.
 
Den utspelar sig främst under sommaren 1962, där vi får följa det nygifta paret Edward och Florence under deras första dag som gifta. Som läsare får man inblick i bådas tankar och nervositet inför framtiden och tillbakablickar skapar långsamt en förståelse för det som händer. Jag säger inte mer än så, vill inte förstöra historien för er. 
 
Precis som "Atonement" har även denna roman filmatiserats med Saoirse Ronan och Billy Howle som Florence och Edward. Jag har inte sett den ännu, men det står på att-göra listan. 
 
Trevlig läsning! 
 
0 kommentarer publicerat i böcker
Taggar: Ian McEwan, On Chesil beach, Semesterläsning, boktips, läsning, strandhäng