Veckans boktips

Jag hittade den här boken i hyllan en dag när jag var på jakt efter något att läsa. Det är många år sedan jag läste den, men jag minns den som varm och rörande.
 
Joy Luck Club publicerades första gången i Sverige 1990 och blev film 1993. Författare är Amy Tan, uppvuxen i Kalifornien med kinesiska föräldrar.
 
Och det är just den kulturkrocken boken handlar om. 4 kinesiska kvinnor som flytt till USA och deras döttrar som är födda i det nya landet och hur de alla måste balansera traditioner och vardagliga krav. Jag tyckte det var en intressant inblick i en kultur jag kan väldigt lite om och jag tycker författaren tecknar fina porträtt, personerna känns äkta.
 
Det här är finläsning, så jag rekommenderar Van Uffords varmchoklad-klubbor till.
 
Trevlig läsning!
0 kommentarer publicerat i böcker
Taggar: Amy Tan, Joy Luck Club, Semesterläsning, boktips, sommar