Vårt vardagsrum

Vi har så tråkigt väder här just nu. Det är 50 nyanser av grå himmel och 50 sorters regn, men alltid småmörkt och blött. Jag kom att tänka på den där klämkäcka frasen som alltid stod längst ner på alla utflyktslappar när man var liten: "Kläder efter väder" eller "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Förvisso sant, men det kan ju också tolkas som att man ska klä sig i myskläder, tända ljus och stanna inomhus. Så, just nu kurerar jag en förkylning med tända ljus, smöriga filmer på Netflix och en himskans massa té. Som tur är så är vi nääästan klara med vardagsrummet, så sjukstugan är rätt trevlig.
 
Jag har höstpyntat lite med ljung, varmare färg på löparen och ekollon i stormlyktorna.
Och som ni ser så flyttades den stora växten från önskelistan till inköpslistan. Nu ser hörnet bredvid vitrinskåpet inte lika tomt ut. Jag håller fortfarande på att leta efter en serveringsvagn att ha på andra sidan, men något roligt måste man ju få ha kvar.

Den fina broderade kudden är från min pappas faster, Anna Hådell, som var textilkonstnär och bas för hemslöjden i Leksand. Blir alltid lika imponerad av hennes verk, hon har gjort så mycket fint.
 
Sen hade jag ju en punkt på min septemberlista att fixa ett vedförråd inomhus och det är nu klart. Det blev en enkel variant med två målade äppellådor, fungerar rätt bra.
 
Vi har delat upp vardagsrummet i två delar, en matsalsdel och en soffhörna. I matsalsdelen har vi mörka trämöbler, så vi valde vita bokhyllor för att markera delningen.
Mellan bokhyllorna har vi skruvat i två tavelllister som jag just nu har inredningsböcker på. De kan bytas ut efter säsong och humör, alltid bra att kunna variera sig lite.
Men nu tror jag det är dags att koka mer té och dra på mig filten igen.
 
Hoppas ni har en bra dag!
 
0 kommentarer publicerat i Inredning
Taggar: dekoration, från hus till hem, höst, inredning, inredningsinspiration, vardagsrum, Älvsbyhus