Recept på lagom kladdig Tigerkaka

För ett par år sedan så fick jag en fantastisk receptbok, med bara kladdkakor i! 😍
 
 
Boken heter lämpligt nog "Kladdkakor" och är skriven av Maria Öhrn.
 
Jag har provat många av recepten i den och de är fantastikt goda bakverk man får till här. En återkommande favorit bland både stora och små är tigerkakan. Passar lika bra en gråmulen novemberdag som på en härlig sommarpicknick. 
 
 
Den är lättbakad och du slänger ihop den på 30-40 min, så den är bra att göra om du har lite ont om tid. Jag höll på att skriva "om du får oväntat besök", men det är det väl nästan ingen som får längre? Nåja, det kan jag haka upp mig på i ett annat inlägg 😄
 
För att baka denna godbit behöver du:
  • 50 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
Ljus smaksättning
  • 1 tsk vaniljsocker
Mörk smaksättning
  • 2 msk kakao
Gör så här: 
  1. Smörj och bröa en rund sockerkaksform. 
  2. Smält smöret i en kastrull
  3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, tillsätt sedan mjölk och smör
  4. Rör samman mjöl och bakpulver och blanda ner det i äggsmeten
  5. Häll knappt hälften av smeten i en separat bunke
  6. Smaksätt den första hälften med vaniljsocker och den andra med kakao
  7. Häll dem om vartannat i formen och dra en gaffel genom smeten så de blandas
  8. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader i 20 minuter.
  9. Låt svalna och stjälp upp
 
Kakan blir aningens kladdig i botten, vilket gör den väldigt saftig och god.
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: Kladdkakor, Maria Öhrn, Tigerkaka, enkla recept, fika, kaffepaus, mjuk kaka, tantfika