En stilla önskan om ett enklare liv

Så avslutades 2018 i stor stil med fin middag, bubbel och fyrverkerier. Poff, färdigt! Är det någon mer än jag som tycker att året gick vansinnigt fort? Som också tycker att åren springer förbi snabbare och snabbare?
 
När jag var liten var ju ett sommarlov lika långt som en hel livstid, och julaftons morgon kändes som en hel månad. 
 
De senaste åren har en känsla börjat krypa in, att jag missar något, som att jag sitter på ett tåg som kör för fort och jag hinner inte se vad det är vi åker förbi. När jag blev sjukskriven för snart 3 år sedan var det som att dra i nödbromsen och kliva av. Under återhämtningsperioden hann jag fundera mycket på vad jag egentligen vill med mitt liv och hur jag ska leva det. Jag kan inte påstå att alla pusselbitarna är på plats ännu, men bilden börjar så smått att kunna skönjas.
 
Jag har behov av att leva enklare och då menar jag inte enklare i betydelsen mer tillrättalagt och bekvämare, nej enklare såsom lugnare och långsammare. Och mer oberoende. Jag vill kunna klara mer saker på egen hand, istället för att köpa så vill jag göra. Istället för att vara åskådare så vill jag uppleva. Om jag tittar på mitt Pinterestkonto så har jag en kategori som heter "Pyssel". Där har jag sparat över 300 pins, tillräckligt många idéer för att hålla mig sysselsatt resten av året om jag vill. Och det vill jag. Jag vill måla om möbler, lära mig att sticka, virka och sy. Odla egna grönsaker, anlägga en blomsterrabatt som jag kan plocka snittblommor ur till att binda egna buketter. Baka med ägg från egna höns, ha honung från egna bin... listan kan göras hur lång som helst. Men den behöver också passas ihop med verkligheten. Jag kan inte bara köpa en gammal gård att rusta upp och slänga in lite höns, det finns människor som jag bor ihop med som också har önskemål och behov. Så då måste vi hitta ett sätt att lägga pusslet långsamt.
 
Jag/vi har tagit vissa steg för att komma åt rätt håll. Vi bor inte längre i lägenhet i Malmö, utan har villa nära ett friluftsområde i Höör. Med andra ord har jag en liten trädgård som jag kan börja leka med här i år. För detta krävs tid och för att skapa luft och andrum så har jag sagt upp mig från mitt jobb som ekonom. Det är bara att inse att den del av hjärnan som ägnat sig åt budget, månadsuppföljning och lönsamhetsanalyser de senaste 17 åren behöver semester. Nu är det tid för de andra delarna att jobba lite, de kreativa slingorna som har legat i ide. 
 
Nästa vecka börjar nästa fas, jag ska läsa en inredningsutbildning på distans, kommer att bli hur spännande som helst! Jag kommer att läsa på halvfart och resten av min tid kommer ägnas åt hus, hem, familj och kreativa projekt. Planen är inte att allt ska falla på plats inom ett år, men detta ska bli ett år då jag sakta men säkert jobbar mot det rikare och lugnare liv jag vill ha. Det är mitt nyårslöfte för 2019.
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 2019, Hälsa, enkel vardag, livskvalitet, livsstilsbyte, minska stress, nyårslöfte, rikare liv, återhämtning