Veckans recept - Pannkakor

Jag älskar pannkakor. De går relativt snabbt att göra och funkar till frukost, lunch och middag, beroende vad man vill ha på. De kan också ätas kalla och funkar därför utmärkt som picknickmat.
 
Det finns lite variationer i recepten, men jag delar med mig av mitt standardrecept här.
 
Du behöver:
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 6 dl mjölk
  • 4 ägg
  • Smör/rapsolja att steka i
Gör såhär:
  1. Häll mjölet i en stor skål
  2. Tillsätt hälften av mjölken och vispa kraftigt tills smeten är slät
  3. Tillsätt resten av mjölken- vispa
  4. Vispa i äggen
  5. Låt smeten vila medan stekjärnet värms upp
  6. Stek på lagom värme, de ska bli genomgräddade och inte brända. (Jag använder 7:an på en 9-gradig skala.)
  7. Vänd när ovansidan har torkat 
Pannkakor kan serveras med i princip vad som helst, färska bär, sylt, socker, äppelmos eller ost och skinka om man vill ha crêpes.
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: Pannkakor, Picknick, Sommarmat, enkel vardag, mellanmål, recept