Power dressing

Finns det egentligen något bra svenskt uttryck för Power dressing? Satt och funderade på det en stund när jag skrev rubriken och tyckte inte att något passade...
 
Hursom, man ska inte underskatta vikten av att klä sig korrekt, hur mossigt och förlegat det än kan tyckas vara. Själv anstränger jag mig alltid lite extra om jag ska hålla en presentation som jag är lite nervös för. Det ger mitt självförtroende en liten skjuts om jag åtminstone ser ut som att jag har koll på läget 😁
 
Det finns mycket inspiration att hämta från diverse serier och filmer. Låt gå att det är påhittade karaktärer med obegränsad klädbudget, men stilen kan man ju alltid kopiera. 
 
Jag har några personliga favoriter som jag alltid kikar på när jag behöver lite idéer. En av dem är Donna Paulsen i Suits (där för övrigt männen också borde hämta lite inspiration)
 
Donna har i princip alltid klänning och klackskor med passande accescoarer till. Inga slarviga håruppsättningar eller trasiga jeans. Skulle kunna sno hennes garderob rakt av.
 
En annan favorit är Miranda Priestly från Devil Wears Prada
Här blandas det hejvilt, kjolar, klänningar, byxor och kappor. Allt är dock välmatchat och inget är egentligen så märkligt att det inte går att kopiera rakt av. Personligheten behöver man däremot inte ta efter 😊
 
En annan hårdför dam, med lite mänskligare framtoning, är Diane Lockhart från "The Good Wife"
 
Ingenting lämnas åt slumpen här heller, och hon har alltid iögonfallande accescoarer, stora halsband eller örhängen, eller fina broscher. Aldrig alltihop på en gång.
 
Och sen kommer vi till mästaren i genren, Claire Underwood från "House of Cards". Hennes stil är enkel, basfärger och inga överdådigheter, men alltid klädsam och korrekt.
 
Här är det mer återhållsamt med smycken, men allt är genomtänkt, från nagellack till ytterkläder.
 
Gemensamt för dessa donnor är att de alla har en kvinnlig stil och klär sig propert. Det är knälångt på kjolar och klänningar, det är formsytt men inte för tight och inga överdrivna urringningar. Skorna har för det mesta klack och ytterkläderna passar alltid perfekt. Och ingen ser tantig eller tråkig ut för det. Deras klädstil bidrar till deras status, varför det kallas just Power dressing. Inte skulle väl Claire Underwood hamnat i Vita Huset med Lilla My-frisyr och kort-kort? (Inte ens på film faktiskt)
 
Jag fick ett gott råd en gång från en klok medarbetare på HR, att man skulle skaffa sig en "jobbuniform". Med det menade hon att det är bra att ha kläder som är avsedda för jobb, så byter man om när man kommer hem så blir skillnaden mellan arbete och fritid tydligare. För mig funkar detta. Jag har också en annan parfym på jobbet än vad jag använder privat. Make-up ser också lite annorlunda ut, jag tycker om att ha ett "jobb-face". 
 
Det var lite tankar och idéer från mig, nu ska jag surfa runt lite och hitta lite mer inspiration. Eller se om jag kan hitta någon ny serie med fantastisk garderob.
 
Ha en trevlig kväll!
 
Alla bilder kommer från Pinterest
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Devil wears Prada, House of Cards, Suits, The good wife, claire underwood, diane lockhart, donna pearson, klädsel, kontor, miranda priestly, powerdress