Att köpa sommarhus - tips och råd

Nu börjar det närma sig semestertider och de flesta av oss drömmer om ledighet och enklare dagar. Inredningstidningarna svämmar över av fantastiska strandvillor, urmysiga renoverade torp och fiffigt inredda sjöbodar och det börjar locka att skaffa sig en egen oas, ett eget krypin att återhämta sig i. 
 
Själv är jag uppväxt med sommarstuga, min farfar byggde en i Dalaskogen 1960, så där har jag tillbringat en del av sommaren så länge jag kan minnas. Här har jag lärt mig simma och ro, tappat min första tand, ätit smultron och fått tonvis av myggbett.  
 
Helt underbart ställe precis bredvid Stora Ulvsjön. 
Finns dock en nackdel, och bara en. Jag bor i Skåne. Det gör att det blir omöjligt att pipa iväg hit för bara en helg. Så för ett par år sedan bestämde jag och maken oss för att skaffa ett litet paradis lite närmare, för att kunna smita iväg och andas på helgerna.
 
Vi kikade efter något som låg max 2 timmar bort, där vi och barnen kunde få plats, minimalt med renoveringsbehov, nära sjö och gärna mitt i skogen med få grannar. (och lagom dyrt förstås) Då dök en söt liten stuga i Blekingskogen upp, som på beställning. Vi har målat om lite och bytt ut möblerna, så nu känns det verkligen som ett andra hem.
Vi tillbringar många helger här, utan TV och internet. Brädspel, skogspromenader och läsning står på schemat när vi är här. 
 
Här under våren har vi också kompletterat hussamlingen med ett hus i Danmark. Liten stuga 100 meter från havet. Ett perfekt komplement till skog och sjö och en suverän möteplats för vår danska del av familjen. För att ha råd med det också hyr vi ut det större delen av sommaren. Mina tips för uthyrning tänkte jag beskriva närmare i en egen post.
 
Men vad ska man då tänka på innan man investerar i ett sommarhus? Jag har sammanställt några punkter som jag tycker är viktiga att ha med sig. 
 
  1. För det första, Budget. Vad tillåter din budget? Hur mycket utrymme har du varje månad för ytterligare ränta, amorteringar, el, vatten/avlopp, försäkringar, reskostnader och reparationer? Om dina medel är begränsade så fundera över möjligheten att hyra ut det, för att få tillskott till löpande utgifter. Känner du någon som också är ute efter ett sommarhus, har du möjlighet att köpa det ihop med någon? Se då bara till att ni är ute efter samma sak.
  2. Plats. Var finns din oas? Drömmer du om skog eller strand? Sommarhusområde eller enskilt? Badmöjligheter? Hur ofta vill du vara där och hur tar du dig dit? Om du har tänkt dig att använda det varje helg bör det inte ligga för långt bort, då försvinner all återhämtning till bilresor. Vilken typ av tomt ska det vara? Hur mycket tid vill du lägga på trädgårdsarbete och gräsklippning?
  3. Användning. Hur ser du dig själv använda det? Själv? Med familjen? Stora kompisgäng? Detta påverkar husets storlek och planlösning. Hur många sovrum? Kvadratmeter? Öppen planlösning? Vårt hus i skogen är litet, men har två sovrum, ett vuxen och ett barnrum + en gäststuga för övernattande gäster.Vi är mest där som familj, så det behövde inte vara jättestort. Huset i Danmark har två sovrum, ett loft och en sovalkov, så 8 sovplatser. Detta gör att vi kan hyra ut det till två familjer åt gången, så det gör uthyrningen enklare.
  4. Skick. Vill du ha ett renoveringsobjekt att fixa till själv, eller ska det vara inflyttningsklart? Detta påverkas givetvis av din budget också. Vårt skogshus hade renoverat kök och badrum, och var i fint skick i övrigt. Däremot var det nittiotalstapeter i riktigt starka färger, så vi har målat lite väggar, men inget stort. 
  5. Möblerat eller ej? Båda våra hus har vi köpt möblerade, vilket betyder att vi har kunnat börja använda dem på en gång. Planen har hela tiden varit att byta ut allt på sikt, men vi sprider ut kostnaderna lite genom att använda det som redan finns. Nackedelen är att man måste frakta bort eller sälja det man inte vill ha, vilket kräver lite tid och planering, men kan ge ett extra tillskott till möblerna du vill ha.
När du har gått igenom ovanstående punkter och landat i vad du vill ha, är det dags att skriva en kravlista för ditt framtida hus. Vad måste det ha och vad räknar du som bonus? Som exempel, det måste ligga inom 2 timmars körning och ha två sovrum, en bonus är om det finns en öppen spis. När man väl börjar kika på Hemnet är det lätt att fastna för det som ser riktigt snyggt ut, men kanske inte alls passar dina behov. Om du är ute efter ett lättskött hus med strandnära läge, så kanske du inte vill hamna mitt i skogen i ett 1800-tals torp, bara för att bilderna var snygga. (det är lätt att ryckas med).
 
Tänk dock på att det mest kan göras om, men inte läget. Om du hittar ett fint hus i bra skick på perfekt läge, så kanske du inte ska bli avskräckt för att det är mörkgröna köksluckor och blå skinnsoffa. Jag själv måste alltid titta mer än en gång på vissa objekt för att bestämma om de har potential eller ej. 
 
Kontrollera också om det är eget eller kommunalt vatten och avlopp, om det finns snöröjning på vintern och annat som kan påverka din användning av huset. Hus med utedass är ofta billigare, och det finns riktigt mysiga dass, men kom ihåg vem som ska tömma det. 
 
Nu blev det här en vansinnelång post, men jag hoppas att det finns några tips du kan ta till dig. Jag kan varmt rekommendera att ha en egen oas, jag känner mig mer utvilad efter en helg i skogen eller havet, än vad jag gör hemma. 
 
Jag återkommer nästa vecka med mina tips för uthyrning.
 
Lycka till!