Veckans recept - Hemmagjord bearnaisesås

Något som är farligt gott, men som jag aldrig tidigare vågat mig på att laga är bearnaisesås. Eller bea om man känner för det. Jag har hört många historier om hur krångligt det är och hur lätt den skär sig, så jag har bara låtit bli att prova. Lite fegt kanske. 
 
Men för några veckor sedan fick jag ett recept av en kollega på en fuskvariant, som inte är lika känslig. Vi har testat denna ett par gånger nu, och det blir lyckat resultat varje gång. Tjoho! Så nu kan jag stolt lägga till bearnaise i repertoaren också. 😊
 
Så, för att dela med mig av denna lycka så här mitt i grillsäsongen, har ni receptet här:
 
Du behöver:
  • 50 gram smör
  • 2,5 msk vetemjöl
  • 2 dl vatten
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 tsk vinäger
  • 1 tsk dragon
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • svartpeppar
  • 1 äggula
Gör såhär:
  1. Smält smöret
  2. Tillsätt mjölet och späd med vatten och creme fraiche
  3. Tillsätt kryddor, buljongtärning och vinäger
  4. Sjud under vispning, 3-4 minuter
  5. Ta kastrullen från plattan, låt såsen svalna något
  6. Tillsätt gulan under kraftig vispning
  7. Såsen får ej kokas efter att äggulan har tillsatts
Klart!
 
Väldig enkelt, men med fint resultat.
 
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: bearnaisesås, enkel vardag, enkla recept, gott till grillat, hemlagat, middagstips, sås