Veckans recept - lunchpaj

Lunchpaj? Märkligt namn kan tyckas, men den här lilla luringen kan egentligen bestå av vad som helst. det är bara pajdegen som är densamma. Med andra ord är det ett bra restrecept, du tar bara vad du har i kylskåpet och vips så har du din fyllning.
 
I dagens variant har jag använt fetaost, paprika och bacon. Mums!
 

Du behöver:

Deg

  • 125 g smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 1 msk kallt vatten
Gör såhär:
  1. Blanda smör och mjöl till en smulig massa
  2. Häll i vattnet och knåda ihop till en deg
  3. Låt degen vila medan du förbereder fyllningen
Fyllning
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • salt och peppar
  • riven ost
  • fetaost
  • stekt bacon
  • paprika
Och som jag nämnde innan, det går bra med broccoli, körsbärstomater, kycklingbitar, skinka, kassler, champinjoner, vad du nu har liggandes i kylskåpet.
 
  1. Tryck ut degen i 4 små pajformar, så har du lunchen färdigpackad
  2. Nagga lätt med gaffel
  3. Förgrädda pajskalet i 225 grader i c:a 10 min
  4. Fördela den rivna osten över pajskalen
  5. Lägg i ditt val av fyllning (bacon, feta etc)
  6. Vispa ihop ägg, mjölk, grädde och kryddor och häll över fyllningen
  7. Grädda mitt i ugnen (fortfarande 225 grader) i c:a 15 minuter, eller tills de har fin färg och äggstanningen har stelnat.
 
De går utmärkt att frysa in dessa formar, så är det bara att du plockar fram dem när de behövs.
 
Jag gör ibland storkok av pajer och kör tredubbel sats på degen till 12 formar. Då kan en sort vara med köttfärs (överbliven tacofärs, creme fraiche och riven ost till exempel), en med fetaost och grönsaker och den sista med ost och skinka. På så sätt gör jag 12 luncher i ett svep. Tar lite tid att göra, men det är skönt att ha färdiga luncher i frysen som man bara kan plocka med.
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: hemlagat, lunch, lunchtips, recept