Ordning och reda på 30 dagar - uppdaterat hemapotek

Nu är det snart oktober och jag börjar faktiskt känna att jag har bättre koll på läget. Det är rätt skönt att ha betat av en massa stök och trök.
 
Senast ut är ett uppdaterat hemapotek, så vi är rustade för höstförkylningar och andra otrevligheter.
 
Det här utgör grunden för oss:
 
Bilder: Apoteket, Apoteket hjärtat, Nivea och Elizabeth Arden
Bafucin är en bra halstablett som lindrar halsont för både stora och små. Vi tycker bäst om den med mintsmak. Ipren till stora och Panodil till små, bra att ha hemma för att lindra feber och huvudvärk.
 
Jag har skickat med barnen både handsprit och näsdukar till skolan, så de alltid har till hands. Har en egen uppsättning i handväskan också. För riktig nästäppa är det bra att ha lite nässpray hemma.
 
Och sen kommer vi till luskammen. Det har precis varit allmänna avlusningsdagar här i södern, men det är dessvärre ingen garanti för att det inte dyker upp någon liten luring senare, så jag behåller den här ett tag till.
 
För torra händer och kinder, så har jag alltid använt Nivea, en riktig trotjänare. Om däremot läpparna och näsan har blivit nariga och fnasiga, så gör Eight Hour Cream underverk.
 
Det skadar ju inte heller att använda sig av några huskurer. Ingefära, honung och äppelcidervinäger är alltid bra att ha hemma.

Om jag känner mig småkrasslig, sådär tjock i huvudet och raspig i halsen, brukar jag skära några bitar ingefära och lägga i en tésil. På med hett vatten och en klick honung, så har man en perfekt morgondryck. Brukar hjälpa!
 
Begynnande urinvägsinfektioner motas i grind med ett par matskedar äppelcidervinäger och vatten. Smakar fullständigt vidrigt, men effektivt är det.
 
Jag hade tidigare en kollega som hävdade att det bästa sättet att kurera en förkylning, var ett glas vitlöksmjölk. Man pressar en klyfta i ett glas mjölk och så är tanken att man ska dricka upp det. Jag har provat det en gång, aldrig mer. Tror möjligtvis att det funkar för att man skrämmer kroppen till lydnad.
 
Så nu hoppas jag att bara inköpen gör att vi slipper vara krassliga framöver.
 
Ha det gott!
#1 - - Isabell Hedberg:

Du är ju redo för allt! :D
Kram!

Svar: Jag hoppas det iallafall 😊 Ha en fin dag! Kram
Linnea Hådell Löt