Veckans recept - Köttgryta

Jag tycker det passar så bra med grytor och soppor så här på hösten, så blir man varm inombords också.
 
Vi gör ibland en köttgryta som är populär hos både stora och små, så nu delar jag med mig av receptet. Jag har fått det av min mor, kommer inte ihåg var det kommer ifrån ursprungligen.
 
 
Du behöver:
  • Grytbitar av nöt- och fläskkött, ungefär 800 gram tillsammans
  • 1 burk passerade tomater
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 lagerblad
  • 1 tsk timjan
  • 2,5 dl rött vin
  • vatten
  • salt och peppar
Gör så här:
  1. ansa köttbitarna, bryn dem runt om och lägg dem i en gryta
  2. finhacka löken, bryn och lägg i grytan
  3. Pressa vitlök, tillsätt ihop med lagerblad och timjan
  4. Häll på tomater och vin, fyll på med vatten tills allt är täckt
  5. Koka upp och låt småputtra i 1,5 timme
  6. Smaka av med salt och peppar

Vi brukar servera den med pressad potatis och nybakt bröd. Vill man piffa till den lite extra kan man klicka på lite creme fraiche och sprinkla chili flakes över för lite extra hetta.

Smaklig spis!

0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: comfort food, gryta, höstmat, middagstips, söndagsmiddag