Paris topp 10

Så, nu är vi tillbaka i vardagen efter höstlov och vår fina Parisresa ligger kvar som ett trevligt minne. Nu har jag ju hunnit fundera lite på vad det är som är så trevligt med Paris och varför vi gärna åker dit igen.
 
Här är mina 10 favoriter:
 
10. Bagerierna. Maken till goda croissanter och frasiga baguetter har jag inte hittat någon annanstans. Värt en omväg faktiskt.
 
 
 
9. Språket och atmosfären. Till och med gräl på tunnelbanan låter mer sofistikerat än hemma. (Iaf när man inte är helt med på vad som sägs)
 
8. Seine. Det är väldigt avkopplande och rofyllt att ta sig en liten promenad längs Seine.
 

7. Crêpes. Särskilt de med citron och socker. Mums!
 
6. Louvre. Mona Lisa, Venus, Egyptiska utställningen och även själva byggnaden.
 

5. Sacre Coeur och Montmartre. Mysigt och imponerande på samma gång.
4. Notre Dame. Den här kyrkan är både storslagen och skrämmande. Tycker alltid att alla gargoyles följer en med blicken.
3. Eiffeltornet. Det här kan vara världens vackraste byggnad. Och utsikten är minst sagt fantastiskt.
 

2. Här blir vi nog lite oeniga jag och familjen. Jag väljer att lägga Disneyland här, medan barnen tyckte att det var det absolut bästa på hela resan. Jag håller med, vi hade en fantastisk dag här och jag rekommenderar det varmt. Trevligt, mysigt och jättekul.
 

1. Men... Versailles är ändå min favorit. Fantastisk slottsmiljö, både inne och ute. Den här gången var det sån idiotisk mängd med folk att vi valde att "bara" promenera runt i trädgården, men det räcker långt det också.
 

Jag kommer ju alltid ha kvar mitt första möte med spegelsalen:

Så, det var mina favoriter. Hoppas att vi kan åka tillbaka snart.
 
Trevlig onsdag!
 
En kommentar publicerat i resor
Taggar: Disneyland, Eiffeltornet, Montmartre, Notre Dame, Paris, Sacre Coeur, Seine, croissant, versailles
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Åh så härligt! Vill till Paris.

Svar: Rekommenderar det varmt! Det är alltid en upplevelse. Önskar dig en fin kväll.
Linnea Hådell Löt