En hyllning till vardagen

När jag googlade ordet "vardag" stötte jag på följande förklaring - "Dag som inte är söndag eller helgdag. Något enkelt, eller inte märkvärdigt." Motsatsordet är då helgdag.
 
Men vad gör vi med våra vardagar? På sistone har en känsla gnagt i mig att vi har blivit rädda för att ha tråkigt. Alla helgdagar och högtider avlöser varandra och vi hinner inte ens avsluta en förrän nästa kör igång. Någon mer än jag som sett pumpor, häxor, tomtar och ljusslingor i butikerna samtidigt? Varit på kafé här i november och kunnat handla både lussebullar och semlor? Jag känner att det är dags för kloka ord från Alfons Åbergs farmor, det här med att det är bra att ha tråkigt ibland, så man vet när någonting sedan är roligt.
 
Enligt min åsikt är en högtid inte en lagspelare, utan en diva som gör sig bäst ensam i rampljuset. Julen borde få stråla i solitär utan att uppmärksamheten delas med semlor och pumpor. Vad är nästa steg, påskharar på julbordet? Julbelysning i midsommarstången?
 
Jag vill ge mig själv, familjen och även huset, lite tid till återhämtning och vila mellan högtiderna. Ja, november är blöt och trist, men då blir ju december med alla ljus och dofter så mycket härligare! Ja, januari är mörk och kall, men då har man ju gjort sig mer förtjänt av alla semlor man mular i februari. Mars och april är för det mesta som en utdragen vårdnadstvist mellan vinter och vår, så vad passar bättre än att muntra upp sig med glada pastellfärger och god mat när påsken äntligen kommer?
 
Missförstå mig rätt, jag älskar våra högtider, särskilt julen, men jag gör det ännu mer om jag fått ha riktigt tråkigt och längta en massa innan. Så här i november tänker jag le åt regnet, snöskottningen kommer. Jag tänker njuta av riskakorna och falukorven, eftersom jag vet att jag i slutet av december kommer att ha tröttnat på pepparkakor och skinka. Jag tänkter helt enkelt låta mina vardagar vara en välbehövlig paus mellan högtiderna så skillnaden blir uppenbar.
 
Med det sagt önskar jag er en riktigt regnruskig och grå novembersöndag. :)
 
Bild: Pinterest