Tips för flytt

Nu är vi på plats i huset och det går låååångsamt framåt. Vi har målare på plats och övervåningen är inte helt klar än, så allt skräp och skrammel står på undervåningen och i garaget. Inga fina inredningsblider härifrån än med andra ord.
 
 
 
Istället tänkte jag ge lite tips och råd för flytt. Det här är min 22:a flytt, så lite har jag lärt mig på vägen, även om den här flytten inte gått på räls heller. Jag tror inte det finns några problemfria flyttar, eller?
 
Planera
För att en flytt ska fungera någorlunda smidigt, så underlättar det att ha en plan. Hur lång tid har du mellan att du kan flytta in i din nya bostad tills du måste vara ute ur den gamla? Den här gången har vi en månad på oss, vilket är rätt skönt då hela huset behövde målas om invändigt. Det har också medfört att vi har kunnat flytta lite i taget, exempelvis köksprylar. Fundera också på vad du vill göra i din nya bostad vad gäller färg och tapeter, det är mycket enklare att renovera innan man har ala möbler på plats. Vi tyckte att vi hade god marginal, målarna skulle ha haft 12 dagar på sig att bli klara innan vi kom med flyttlasset. Och 12 dagar räcker nog, men de kunde inte börja det datum vi först sagt, så där sprack vår plan. Med andra ord skulle vi lagt in en större marginal i planeringen. Det tar ALLTID längre tid än man tror. 
 
Något annat som är värt att fundera på är hur mycket du vill göra själv, vad gäller själva flytten, renovering och flyttstädning. Vi har valt att ta in hjälp för allt, dels för att spara tid, men också för att spara ork. Det tar rätt mycket energi med packning, uppackning och att leva i allmänt kaos ändå. Och vi är inte 20 längre. 
 
För att underlätta packandet, så är det värt att gå igenom vilka möbler och saker som ska följa med. Nu flyttade vi från lägenhet på 127 kvm till hus på 158 kvm, så teoretiskt borde allt få plats. Men rumsfördelningen är helt annorlunda i huset och vi var rätt bortskämda med förvaring i lägenheten, så vi insåg rätt snabbt att vi behövde klura lite på hur vi ville ha det. 
 
Ett tips är att rita upp rummen och möblerna på rutat papper, för att se vad som får plats och var möblerna ska stå. Det är faktiskt rätt kul att sitta och mecka lite med. 
 
 
 
Rensa
När planeringen är klar är det dags för rensning. Det finns ju ingen anledning att packa ner, och packa upp, saker som inte kommer att användas.  Det här är ju inte den roligaste delen, så ta ett rum i taget, så det inte blir övermäktigt. Gott kaffe och bra musik hjälper också till. 
  • Saker/kläder som är trasiga eller smutsiga - släng!
  • Saker/kläder som är hela, men som du aldrig använder - skänk. Detta gäller även möbler som inte får plats eller passar, enligt planeringen ovan. Många second-hand butiker erbjuder gratis upphämtning av möbler, så de är lätta att bli av med
  • Möbler och kläder i fint skick kan du alltid sälja på exempelvis Blocket. Sonen har tidigare haft en loftsäng, funkar inte med snedtak, så den sålde vi på Blocket. Vi slapp släpa med den och fick lite pengar i handen,  utmärkt lösning! 
Packa
Se till att ha många kartonger, du har säkerligen mer saker än du tror. IKEA har bra stabila flyttkartonger till bra pris, 19 kr för två stycken. Bubbelplast eller silkespapper är viktigt att ha till glas och porslin. Tidningspapper funkar, men då får du diska allt innan du kan ställa in det i skåpen, inte så kul.
 
Vi har väldigt många böcker, trots utrensning, som vi packat i kartonger, men då går det inte att fylla hela lådan (för tungt) så då har vi knökat ner kuddar och plädar i boklådorna också. Det samma gäller för porslin, för att fylla lådorna utan att det väger ett ton, har vi fyllt på med dukar och servetter. 
 
Märk alla lådor, så du lätt hittar vad du söker sen när det är dags att packa upp. 
 
Se till att ha gott om tid för packning, min erfarenhet är att när man tycker att man börjar bli färdig, är det 2/3 kvar. 
 
Flytt
Vi började med att flytta kartonger själva. Bilen fylldes varje kväll och så körde vi upp till Höör och lastade av. Allt vardagsporslin packades upp i köksskåpen, så plockade vi med de tomma lådorna hem. Övriga kartonger har vi staplat i garaget.
 
När stora flyttdagen har kommit så måste allt vara packat och nedmonterat, oavsett om du tar hjälp av kompisar eller flyttfirma. Jag har provat att springa runt som en skållad råtta i sista minuten och slängt ner saker i påsar, och plocka isär Billy-hyllor, rekommenderas ej. Det är inte särskilt kul för dina vänner att stå och vänta på, och flyttfirmor tar ofta betalt per timme, så gör färdigt det sista kvällen innan. 
 
Ha också en plan för var allt ska ta vägen i nya bostaden, så slipper du bära runt på allting en gång till. Vi visste att vi bara kunde ställa saker på nedervåningen, så vi gjorde en plan för vad som skulle vart, så när flyttfirman kom, kunde vi bara stå och dirigera. Det är inte läge för längre funderingar när en flyttkille kommer in med matsalsbordet på ryggen. 
 
Packa upp
När så du och dina saker bor på samma ställe är det dags att packa upp och bo in sig. Det här är väl det enda momentet som jag gillar med att flytta, att få göra en bostad till sin egen. 
 
Vi valde att börja med sovrummet, så det fanns en kaosfri zon för sömn och vila. 
 
 
Nu saknas här tavlor på väggarna, rullgardin och gardiner, men det är iallafall kartongfritt. 
 
Vi har också packat upp allt i kök och badrum, så vi kan ha en någorlunda normal vardag. 
 
För att göra det hela mer överskådligt, så har vi alla ouppackade kartonger i garaget. Vi tar bara in det vi ska använda, så betar man av ett område i taget. 
 
Den här biten brukar jag vara rätt snabb på, då jag inte riktigt kan bo in mig om inte allt är på plats. Här blir vi lite begränsade av att leva i ett halvt hus, men förhoppningsvis kan vi ställa alla möbler på plats under veckan. 
 
Flyttstädning
Den här gången har vi valt att ta in en städfirma för flyttstädningen. Nu ingick det i vårt mäklaravtal, men vi hade betalat det själva annars. Det är så mycket annat som tar tid i en flytt, så jag tycker det är värt pengarna. Om du nu vill städa själv, se till att du har en bra checklista att följa, det är rätt lätt att missa något annars. Och att behöva göra om det för att nästa ägare inte är nöjd...roligare kan man ha det. 
 
En checklista för varje rum hittar du bl a på grumme.se. 
 
Tror att jag har fått med det mesta, tänkte vänta med att flytta mer på ett tag nu. Jag ska istället ägna mig åt roligare saker, som att förvandla det här huset till ett hem. Återkommer med fler inlägg om det! 
 
Ha en fortsatt trevlig måndag. 

Kommentera här: