Medelhavskryssning dag 5-9 Barcelon, Palma och Cagliari

Efter att ha lämnat Frankrike och Marseille var det nu dags för Spanien och Barcelona.

DAG 5 - BARCELONA

Barcelona är Spaniens näst största stad och en riktigt turistmagnet. Jag har många vänner och bekanta som varit här och alla har varit jättenöjda. Maken har också varit här tidigare, alltså hade vi fått en del tips på vad man kan se och göra här. Det enda vi hann med var dock La Rambla, gatumarknaden som sträcker sig från Columbusmonumentet till Plaça de Catalunya.

Barnen tyckte att det här var bland det bästa på hela resan, det fanns ju så mycket att titta på!

Nyckelringar, väskor, blommor, solfjädrar, smycken, bollar, glass, churros, snäckor, planscher... allt!

Det slutade med att vi kom därifrån med en plåtskylt, en väska, en korg snäckor, en boll, två portioner churros och tre armband. Alla glada, alla nöjda.

Vi tog oss också in i Saluhallarna som ligger strax bredvid. Där fanns allt möjligt roligt i matväg.

Lite småhungriga begav vi oss så tillbaka.

I vårt kryssningspaket ingick frukost, lunch och 3-rätters middag inklusive dryck. (även vin till maten). Frukosten bestod av en härlig buffé med bacon, ägg, hash browns, bröd, ost, croissanter, färsk frukt, yoghurt, kaffe, juice mm. Inga problem att hitta något man tyckte om med andra ord.

För lunch så kunde man välja på bordsservering eller buffé och vi valde buffén alla dagar. Där fanns hamburgare, fiskrätter, pastarätter och ett fint salladsbord, så oavsett vad man var sugen på så gick det att ordna.

Vi hade en stående middagsreservation, kl 18:45 varje kväll bänkade vi oss vi samma bord i samma restaurang, med samma servitör. Menyn varierades däremot från kväll till kväll, men det fanns ett par standarrätter som alltid var med, som exempelvis Tagliatelle Bolognese, hamburgare och Spaghetti Pomodoro.

Maten var helt fantastisk ombord och är defintivt en av de bästa upplevelserna med den här resan. Barnen provade många nya rätter och vi var nöjda alla fyra.

DAG 6 - PALMA DE MALLORCA

Nu var vi en bra bit in på resan och började komma lite i rutin. Upp och klä på sig, frukost, insmörjning och väskpackning och så bussen till dagens stad.

Den dagen vi var i Palma var det vansinnigt varmt (för oss skogstroll iallafall) så det blev en ganska kort tur. Så här i efterhand så kanske vi skulle ha valt en av de anordnade stranduflykterna istället, så det tål att funderas på till nästa gång.

Hursom, Palma var trevligt. Det ligger många stora och fina båtar i hamnen, var rätt kul att bara sitta på balkongen och titta på all aktivitet i hamnen.

Väl inne i staden så gick vi upp till La Seu, den imponerande katedralen i Palma.

Den byggdes på 1300-talet och jag kan inte låta bli att imponeras över gamla tiders byggnadskonst. Inga fyrkantiga lådor här inte!

Se bara på detaljerna! Det är inget som lämnats åt slumpen.

Vi tog sedan en kortare promenad och köpte lite småsaker på en marknad, ett kuddfordral bland annat. Kommer att passa fint i vår nya soffa!

Till skillnad från de andra dagarna, så låg båten kvar i hamnen hela kvällen. Vi kunde därför njuta av solnedgången från vår balkong.

Och senare av vyn över hamnen och staden i kvällsljus.

Väldigt trevligt avslut på en varm och lugn dag.

DAG 7 - TILL HAVS

Under hela denna dag befann vi oss till havs på väg mot Sardinien och Cagliari. Vi slöade vid poolen, på balkongen, på rummet och strosade runt i butikerna på båten. Det fanns också en spelarkad där barnen kunde roa sig en stund. Vi har nu 10 stycken badankor som bevis på hur duktiga de har blivit på sådana där klomaskiner. :)

Det fanns även spa och gym på båten, något som vi inte använde, men en dag som denna hade man ju kunnat boka in någon liten manikyr/pedikyr eller en ansiktsbehandling.

För de som var intresserade fanns det också en guidad tur av båten, där varje däck, inklusive personalens, visades. Totalt arbetade 1257 personer ombord, så det är verkligen inget litet hotell de kör runt med.

Vi var väligt nöjda med vår hytt, en dubbelsäng och en våningssäng och fräscht litet badrum. Det städades två gånger per dag och handdukar byttes samtidigt, så det fanns alltid torra handdukar att ta med till poolen.

Det enda som vi inte var helt nöjda med var bristen på information. Det framgick inte tydligt var det var som egentligen ingick i vår bokning, vilket blev lite irriterande. Som exempel kan nämnas att vi fick reda på att vi kunde få frukost på rummet när det var två dagar kvar. Hade varit fint att veta innan kanske.

På det stora hela är vi jättenöjda, men det var ett par brister i just information och service som gjorde att vi ändå inte kommer att lämna toppbetyg.

DAG 8 - CAGLIARI

Ingen av oss hade varit på Sardinien innan, så det här var helt nytt. Ska vi åka dit igen, tror jag nog att vi väljer en mindre ort med strand. Cagliari är mysigt, men ganska slitet och illa underhållet. Här finns en del trevliga butiker och fina vyer, men inte samma fantastiska känsla som i exempelvis Rom.

Det fanns en trevlig shoppinggata med små mysiga butiker, där vi gick runt och tittade ett tag.

Jag hittade världens sötaste handväska, grämer mig fortfarande lite för att jag inte slog till.

Bild: Vendula London
Det är en liten husvagn! Den tillverkas av Vendula London som även har många andra roliga väskor i sitt sortiment. Kan bli så att jag köper en av dem så småningom.

Resten av dagen spenderade vi vid poolen på bakre däck. De flesta eftermiddagar var det gott om plats där, då många var ute på heldagsutflykter. Vattnet i poolen var väldigt salt, men det fanns duschar precis bredvid där man kunde skölja av sig.

DAG 9 - ROM OCH HEMKOMST

Så var vi tillbaka i Rom igen. Vi anlände vid 8 på morgonen och flyget gick vid 17, så vi hade kunnat spendera lite mer tid i denna fantastiska stad, men vi var inte jättesugna på att släpa runt på 4 resväskor i 30-gradig värme, så vi åkte direkt till flygplatsen istället.

På andra våningen på Fiumincino ligger en food court som faktiskt är väldigt bra. Där finns pizza, pasta, grillat, sallad, asiatiskt mm, så något som passar alla. Vi delade på två pizzor som var vrålgoda, vilket var lite oväntat för flygplatsmat. Rekommenderas!

Så, om jag ska sammfatta resan så hade vi det fantastiskt bra. Det var en bra blandning av stadsvandring och slött poolhäng och vi kände oss riktigt utvilade när vi kom hem.
0 kommentarer publicerat i resor
Taggar: Barcelona, Cagliari, Kryssning, La rambla, Medelhavet, Palma de Mallorca, Sardinien, restips, sommar