Medelhavskryssning dag 3 och 4, Savona och Marseille

Idag fortsätter jag att berätta om vår kryssning i västra Medelhavet. Vi lämnade Rom på kvällen den 23/6 och vaknade i Savona morgonen efter.

DAG 3 - SAVONA
Jag ska villigt erkänna att jag inte kunde särskilt mycket om Savona innan vi åkte. Nu vet jag att det är huvudstad i provinsen Savona som tillhör regionen Ligurien. Folkmängden ligger runt 60 000 invånare, så jämfört med Rom är det här en liten by. Hursom så är det en väldigt mysig småstad, med vindlande gränder, charmiga torg och väldigt god Gelato. De kan det här med föda i Italien.

Vi började med att besöka slottet, Fortezza del Priamar, en jättekoloss på en kulle alldeles nära hamnen.

Vi gick upp och kikade i gångarna och på borggården, men det var främst utsikten som var fantastisk härifrån.

Efter att ha kikat runt ett tag så promenerade vi ner till staden och gick runt och luktade på blommorna. (och tomaterna)

Kupolen på bilden ovan tillhör Sistine Chapel, Savona och ser ut såhär på närmare håll:

Vi smet givetvis in och kollade, är som sagt lite svag för takmålningar och jag blev inte besviken.

Väldigt vacker och rofylld plats.

Efter dagens obligatoriska glass så vände vi tillbaka till båten. Eller kolossen. Jag vet faktiskt inte om något som är så här stort kan kallas bara båt?
Notera varningsskylten längst ner, ser ut så här i förstoring:

Hi hi hi. De varnar för att falla i uppochner, eller? (Ja, jag är lättroad)

Resten av dagen spenderade vi ombord på båten (kolossen) och badade i poolerna, läste på balkongen och åt mer god mat. Vi valde att boka en hytt med balkong, och det kan jag varmt rekommendera. Jag har en tendens till sjösjuka (i allt annat än kajak) och det hjälper rätt mycket att se havet och vart man är på väg. En annan fördel är ju att det finns en lugn plats där man kan vara ifred och bara slappa. Det får nämligen plats väldigt mycket folk på den här typen av fartyg och då är det skönt att kunna dra sig undan lite.

DAG 4 - MARSEILLE
På resans fjärde dag vaknade vi till den här utsikten:

Ny dag, nytt land och nya äventyr.

Vi tog bussen från hamnen in till Marseille och påbörjade vår lilla rundvandring. Kryssningsföretaget, Costa, erbjöd en hel del olika utflykter för varje destination, men vi valde att utforska varje stad på egen hand. Dels för att deras utflykter var rätt dyra, men främst för att de tog så lång tid. Vi gjorde bedömning att barnen inte skulle vara intresserade av att åka runt i buss i flera timmar varje dag (utflykterna tog för det mesta mer än 5 timmar) och guidning på engelska hjälper inte dem så mycket ännu. Istället gjorde vi kortare dagsutflykter vid varje stopp och spenderade eftermiddagarna på båten. Lugnt, stillsamt och väldigt avkopplande, perfekt för oss.

Det saknas ju inte heller aktiviteter ombord, varje kväll fick vi ett schema för nästkommande dag med aktiviteter från tidig morgon till sen kväll. Det var allt från yoga, till danslektioner, smyckestillverkning, quizz, bingo mm. så man kan hålla sig precis så sysselsatt som man själv vill. Det finns alltså alla möjligheter att få till precis den typen av semester man vill ha.

Hursom, vi gjorde en mindre rundvandring i Marseille, vi var ju där på en söndag, så allt var inte öppet, men det är alltid trevligt att promenera runt.

Det märks att det här är en riktigt turiststad. Allt nere vid marinan var snyggt, trevligt och jättedyrt. Kommer man upp lite ovanför så kan man få en glass för 4,5 EUR istället för 7,5.

Vi hittade en jättefin tvålbutik där jag (och dottern) kunde ha stannat i timmar! Oj, vad mycket fint det fanns att välja på. Det slutade med ett par småltvålar, handkräm och några fina plåtaskar.

Bild: agencement de magazines
Glömde helt bort att ta en egen bild härinne...

Tillbaka till båten med våra väldoftande fynd, för lunch, bad och avkopplande läsning. Vi lämnade Marseille på eftermiddagen och kunde sedan sitta på balkongen och njuta av solnedgången över havet. Magiskt!

Imorgon berättar jag mer om resten av kryssningen, nämligen Barcelona, Palma och Cagliari.

Ha en fortsatt trevlig dag!