HUS!

Sådärja! Då var man husägare igen. Efter fem år som stadsbo i Malmö blev det väldigt tydligt att jag inte är en stadsmänniska. Jag trivs bäst ute bland träd och grönt, vilket även resten av familjen gör. Visst är det skönt att ha nära till bio, opera och många bra fik och restauranger, men vi utnyttjar egentligen aldrig det utbud som finns. Varje helg så piper vi upp till sommarstugan och luktar på granarna. (Det är ingen slump att vi kallar stugan "Ferdinand")
 
Så när jag var sjukskriven förra året och hade massor med tid att tänka så funderade jag mycket på hur jag egentligen vill ha det. Efter många diskussioner med maken så kom vi fram till att vi helst skulle vilja bo i skog på heltid och faktiskt jobba med det också. Så länge barnen bor hemma så är det dock inte genomförbart att bo mitt ute i ingenstans utan kommunikationer, så vi bestämde oss för att göra stegvis förändringar. Steg 1 i skogsplanen var så att hitta ett boende nära naturen, men med vettiga kommunikationer. Inte helt enkelt. Det är ju lite svårt att hitta ett välskött hus till lågt pris, mitt i skogen men med bra pendlingsmöjligheter, fast man ska helst inte höra varken vägen eller tågen... Vi kikade på 10 hus innan vi hittade ett som uppfyllde de flesta av våra krav.
 
Valet föll så på ett Älvsbyhus byggt 2008, med fyra sovrum (check), två badrum, (check), kamin (check) och vettigt kök. (check). Det ligger nära Orupsbacken i Höör, så det finns promenadstigar, löpspår och mountainbikeslinga precis runt knuten.
 

Huset är i bra skick, men behöver fräschas upp lite, så vi har tagit in målare som ska fixa tak, väggar, golvlister och dörrkarmar innan vi flyttar in allt vårt skräp. Fasad och trädgård blir projekt för nästa år. Måste ju se vad som växer först...
 
Jag vet att vi har syrener, pioner, rhododendron, svarta vinbär och ett äppelträd iallafall, så får vi se vad vi ska lägga till. Jag är grymt sugen på en liten köksträdgård med sallad, sockerärtor, morötter, lök och kryddor. Hoppas att gröna fingrar är något man kan träna upp...
Men det bästa av allt är närheten till skog, det kommer att bli helt fantastiskt att kunna gå ut i detta varje dag:

Såhär mitt i kartongkaoset behöver jag blunda ibland och se skogen framför mig, så jag kommer ihåg varför vi gör det här. Det kommer att bli hur bra som helst, kan knappt vänta tills vi är på plats!
 
Ha en fortsatt trevlig tisdag!