Veckans boktips

Den här veckan vill jag tipsa om en bok som jag precis läst ut. Jag tillbringade en stor del av jullovet uppkrupen i soffhörnet framför öppna spisen, med tékanna och bokhög nära till hands.
 
En av böckerna jag läste var "Fyren mellan Haven" av M.L Stedman. Den har nyligen blivit film med Alicia Vikander och Michael Fassbender i huvudrollerna. Tror jag ska se den också, är lite nyfiken på vad de gjort av boken.
 
Boken var hursomhelst suveränt bra! Jag greps verkligen av historien och kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag visste hur det skulle gå.
Boken handlar om Tom Sherbourne och hans hustru Isabel, som bor på ön Janus Rock utanför Australiens kust. Historien utspelar sig efter första världskriget och Tom har precis kommit hem från striderna. För att någorlunda kunna anpassa sig till en normal tillvaro igen, väljer han att bli fyrvaktare på en enskild ö. Hustrun Isabel blir hans enda dagliga sällskap. En dag flyter en båt iland på ön, med ett litet spädbarn i. Tom och Isabel fattar ett beslut som kommer att påverka deras liv för alltid.
Det här är en sorglig historia, så kryp upp i sängen, dra upp täcket så långt du kan och ha massor av näsdukar på nattduksbordet, det går åt en del...
 
Trevlig (snyft) läsning!
 
 
 
0 kommentarer publicerat i böcker
Taggar: Fyren mellan haven, M.L. Stedman, boktips