Veckans boktips

Veckans boktips är Twilight-serien av Stephanie Meyer. De har ett par år på nacken, men är underbar verklighetsflykt.  Jag läste den första boken, Twilight, under en regnig sommarvecka i Dalarna. När det hade stått som spön i backen i 36 timmar i sträck, körde vi in till bokhandeln i Borlänge för att proviantera. Detta var sommaren 2009, efter att första filmen hade haft premiär och jag ville veta vad det var alla snackade om. Vampyrer är ju egentligen inte det jag gillar mest, för mycket kladd, men jag var nyfiken och köpte första boken. 
 
Resten av dagarna i stugan var jag knappt tilltalbar, satt med näsan i boken hela veckan. Jag tror inte riktigt jag kan förklara vad det är som gör att man sugs in, historien är en Romeo och Julia-variant, fast med människan Bella och vampyren Edward. Den riktar sig egentligen till tonåringar, och det var ju ett tag sedan jag tillhörde den kategorin, men jag kunde inte släppa den ifrån mig. Jag skyndade mig att köpa resterande böcker i serien och rekommenderade den till alla mina vänner. Mina kvinnliga bekanta fastnade också, så den har något speciellt.
 
Om du ännu inte läst dem, så har du många härliga timmar framför dig! Avnjut dem ihop med karamellpopcorn, det sötsalta passar historien väl.
 
Bilder: Egen och Mat och smak.se
Trevlig läsning!