Veckans boktips

Den här veckan vill jag tipsa om en bok som jag läste för många år sedan. Det är "Huset vid Peachtree Road" av Anne Rivers Siddons. Jag var Au-Pair i Atlanta som 19-åring och tyckte senare att det var spännande att läsa en bok som utspelar sig på platser där jag varit.
 
Boken handlar då om Sheppard Gibbs Bondurant III, eller Gibby som han kallas. Han växer upp i en av Atlantas förmögnaste familjer i det priviligerade området Buckhead. Vi får följa hans uppväxt från att han som sjuåring välkomnar sin kusin i familjen, då hennes far lämnat sin familj. Gibbys relation till sin kusin Lucy är stark och destruktiv, men samtidigt livsviktig för honom.
 
Det här är ett klassiskt familjeepos, med glädje, sorg, förvecklingar och värme.
 
 
För att förstärka nostalgin, vill jag gärna ha amerikanskt godis till.
Trevlig läsning!
 
0 kommentarer publicerat i böcker
Taggar: Anne Rivers Siddons, Atlanta, Huset vid Peachtree Road, boktips