Klassiska semlor

Såhär inför fettisdagen så svämmar det över av recept på semlor i alla möjliga varianter. Och även om jag tycker att många recept verkar spännande, och vansinnigt goda, så föredrar jag nog den klassiska varianten. Det finns ju en anledning till att den har fått en egen dag.

 
Mitt recept på klassiska, och lagom stora, semlor följer här:
 
Du behöver:
  • 2,5 dl mjölk
  • 100 g smör
  • 1/2 pkt jäst (25 gram)
  • 1/4 tsk salt
  • 3 msk socker
  • 1 ägg
  • 8,5 dl vetemjöl
  • mjölk, grädde och mandelmassa till fyllningen
  • florsocker till garnering
Gör så här:
  1. Smält smöret i en kastrull (låg värme)
  2. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader
  3. Slå blandningen över jästen - rör om - låt stå i 3 minuter
  4. Häll i resten av ingredienserna och arbeta degen kraftigt
  5. Jäs under bakduk i 15 minuter
  6. Knåda degen på bakbord - dela upp den i 2 delar och sedan varje del i ytterligare 10. (20 semmelbullar totalt)
  7. Rulla till runda bollar och ställ på en plåt
  8. Jäs i 20 minuter
  9. Pensla bullarna med ägg och ställ mitt i ugnen (200 grader) i 15 minuter
  10. Låt dem svalna på galler under bakduk
 
Sen är det dags för det roliga! Jag brukar skära av ett litet lock och sedan gröpa ur bullen med en sked. Inkromet blandar jag med riven mandelmassa och en skvätt mjölk till en jämn smet. Sedan fyller jag bullen med smeten och en liten klick grädde. På med locket och pudra florsocker över - Klart!
Smaklig spis!
 
 
En kommentar publicerat i Recept
Taggar: Semlor, fettisdagen, hembakt
#1 - - Emma -/ www.emmas.nu | mamma till Emilio | foto | vardag | skönhet och massa mer:

Farligt att kolla igenom kategorin hos dig! Haha blir så galet sugen på å baka allt! Speciellt semlor! Jag som inte tycker om dom men gud så sugen jag blev när jag såg bilderna dina! Tack för att du delade! ♡

Svar: Tack så mycket! De här semlorna är lagom stora, så blir det inte övermäktigt. Trevlig helg!
Linnea Hådell Löt