Veckans boktips

Min dotter läser nästan lika mycket som jag gör. Det är så härligt att se när hon riktigt fastnar i en bok och helt kopplar bort omvärlden. Det har inte alltid varit så, det tog ett tag innan hon hittade något som verkligen väckte läslusten.
 
Jag misstänker att det finns fler som gärna vill att barnen ska upptäcka läsglädjen, så jag bad dottern om boktips som passar barn i hennes ålder. (Hon är 10). Hon rekommenderade genast "Skuggspelet", en triologi av Maud Mangold. Den är nyskriven, sista boken gavs ut här i våras, så de finns fortfarande ute i bokhandeln och även på vissa bibliotek. (Jag vet iallafall att Malmö har den).
 
I första boken, "Ängel utan vingar", får vi träffa Tea och Gabriel som är bästa vänner. En dag försvinner Gabriel och ingen verkar veta var han har tagit vägen. Under sökandet möter Tea en flicka som hjälper henne in i en annan värld, där de hoppas hitta Gabriel.
 
Min dotter beskriver böckerna som mystiska och spännande, men inte otäcka. Hon gillade att man aldrig vet vad som ska hända, utan att det är många vändningar i historien. Hon rekommenderar den här till barn i mellanstadieåldern som gillar spänning, magi och att utforska nya världar.
 
Vad passar som mys till då? Varm choklad och pepparkakor skulle tydligen fungera fint, så prova det.
 
Trevlig läsning!
 
0 kommentarer publicerat i böcker
Taggar: Maud Mangold, Skuggspelet, böcker, lästips barn