Ordning och reda på 30 dagar

Ny vecka och augusti börjar lida mot sitt slut. Skolorna är igång, vi är på plats i huset och vardagen rullar på. Fast inte så smidigt som jag skulle önska.
 
Jag märker att flytten har vänt uppochner på mer än bara inredningen, jag har dålig koll på var allt hamnade, vilka livsmedel vi faktiskt har hemma, när det är studiedagar osv. För att återskapa kontrollen och lugna det lilla kontrollfreaket inom mig har jag gjort en lista på vad jag ska göra i september för att komma ikapp.
 
 
Jag börjar med att lägga fokus på köket och maten. Det blir så mycket roligare att laga mat om man vet vad man har allt. Och att man har allt. Våra veckomenyer börjar bli lite tjatiga, varför jag tänkt att jag ska prova en ny rätt per vecka för att utöka repertoaren.
Sedan behöver vi få ordning på vårt stackars garage. Det har varit fullkomligt översvämmat med kartonger och överblivna möbler, så det går inte ens in en Barbiebil just nu. Vi har vissa möbler som inte fick plats eller passade i huset, så Blocket får hjälpa oss att hitta nya hem till dem. 
 
Jag behöver också göra ett nytt städschema, som är anpassat till vårt nya boende. Och så ska kalendern uppdateras med träningar, föräldramöten, studiedagar och allt annat som jag omöjligen kan hålla i huvudet.
 
Nu är det också dags att uppdatera hushållsbudgeten, när vi vet mer exakt vad räntor, försäkringar el och vatten hamnar på. Tänkte då också passa på att se över våra försäkringar och sparande. I denna veva är det också bra att rensa ur gamla papper och minska inflödet av nya genom att teckna sig för e-faktura där så erbjuds.  Så minskar risken att något försvinner i en hög någonstans.
 
Eftersom terminen är igång och bacillerna är tillbaka, ska vi också uppdatera vårt hemapotek med nya halstabletter, nässpray och näsdukar.
 
I slutet på september brukar det vara dags att rensa bort soklänningar, shorts och sandaler och ersätta dem med halsdukar och vantar. Och när jag ändå går igenom garderoben kan jag lika gärna ta hand om knapparna och fållarna och annat småfix. Skorna kan också behöva lite kärlek, så puts och eventuell omklackning kan vara aktuellt.
 
Jag har en hel hög med gamla pappersrullar och trassliga snören som behöver en rensningsgenomgång. Vet också att det alltid saknas kort och kuvert när man behöver det, så för att undvika tjurrusningar i sista minuten tänkte jag bygga upp ett litet lager.
 
När jag sedan då har varit duktig och välorganiserad i 29 dagar så är det dags att skämma bort mig själv lite också med en SPA-dag. Troligtvis blir det hemma, men ändå. Manikyr, pedikyr och ansiktsmask så kommer jag att se lika välorganiserad ut som mitt hem.
 
Bäst att jag tar det lugnt under veckan så jag har energi att sätta igång på fredag.