Inspiration från Espresso House

Igår satt jag på Espresso House i Malmö och drack varm choklad, medan jag väntade på att barnen skulle avsluta sin första skoldag. Eftersom jag inte hade något sällskap, så kikade jag runt lite och filosoferade, så där som man kan göra när ingen avbryter ens tankar.
 
Då såg jag att de faktiskt inrett rätt trevligt med olika typer av sittplatser, träbord och stora växter. Något som skulle fungera alldeles utmärkt hemma i ett vanligt vardagsrum.
De har jobbat mycket med textur, råa bordsskivor, linnetyg på stolar, skinnfåtöljer och bänkar.
Då började jag spåna på hur man skulle kunna skapa den här stilen hemma, så här följer lite tips och inköpsställen.
 
Först har vi själva matplatsen där jag har valt ett matbord (Woodenforge) från Mio med IKEAs Henriksdalsstolar till. Vill man få ett roligare tyg på stolarna så har ju Bemz en hel uppsjö att välja mellan. Jag fastnade för "Tegnér Melange Teal Blue".
Bilder: IKEA, Bemz och Mio
 
För soffgruppen så hade jag valt "Chesterfield" från ILVA med soffbordet "Toscana" från Mio.
Bilder: ILVA och Mio
 
När det kommer till dekorationen så ska det gärna vara rustikt och lite överdimensionerat, som klockan nedan:
Bilder: Mio och Wonenmetlef.nl
Kalendern i trä ger rätt känsla liksom kopparlampan från nederländska Wonenmetlef.
 
Slutligen, för att mjuka upp intrycket lite föreslår jag några kuddar, förslagsvis kelim och pälsvarianter och minst en stor växt, gärna i korg.
 

Bilder: trendcarpet.se, Ilva och Plantagen
 
Nu ska jag sluta drömma en stund och försöka få ordning på mitt eget vardagsrum. Varför är det så tråkigt att skruva upp gardinstänger?
 
Ha en trevlig torsdag!
 
0 kommentarer publicerat i Inredning
Taggar: Espresso House, inredningsinspiration, vardagsrum