Favortidessert - recept

Ibland när man tror att man misslyckats i köket så kan det visa sig att man egentligen gjort något som blev mycket bättre.
 
Jag hade en sådan upplevelse förra sommaren när min far och hans fru hälsade på oss ute i stugan. Vi bjöd på middag och jag skulle prova ett nytt dessertrecept (säkrast att prova nyheter på folk som tycker om en ändå). Då visade det sig att grädden jag köpt var för gammal. Alltså riktigt för gammal med klumpar och unken lukt. Eftersom jag var riktigt sötsugen och gärna ville ha efterrätt, så testade jag att använda creme fraiche och vaniljsocker istället. Blev ungefär hur bra som helst och detta är numer makens favorit. Bäst av allt? Den är superenkel att göra!
 
 
Så, nu tänkte jag därför dela med mig av receptet i dess nya modifierade version.
 
Du behöver: (till 6 personer)
  • 6 digestivekex
  • 25 g smält smör
  • 2 dl creme fraiche
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 1 burk karamelliserad mjölk
  • färska eller frysta, tinade bär
Gör såhär:
  1. Blanda smör och kex till smulsmet och tryck ut i 6 skålar (eller glas)
  2. Ställ i kylskåpet i 20-30 min
  3. Fördela den karamelliserade mjölken/kolakrämen i skålarna
  4. Blanda creme fraiche och vaniljsocker
  5. Fördela creme fraichen ovanpå kolakrämen
  6. Toppa med bär

Smaklig spis!
En kommentar publicerat i Recept
Taggar: creme fraiche, dessert, efterrätt, färska bär
#1 - - Hanna Karlsson:

Så gott det låter. Men vet du att jag först tänkte "men nej, det blev väl ingen efterrätt av gammal grädde....." eftersom att du skrev om att efterrätten blev god men inte som du tänkt dig. :-D

Svar: Det är jättegott, värt att prova :) Ha en fin dag!
Linnea Hådell Löt