Glöggkompisar

Idag tänkte jag dela med mig av några väldigt enkla tilltugg till all glögg som kommer att konsumeras under de nästa fyra veckorna. Själv testade jag Blossa 2016 igår, den var mycket god, men jag är fortfarande osäker på hur ett kråkbär smakar... Hursom, till denna glögg bjöd jag på småpajer med cambozola och dadlar, samt crustader med brie. (och lite chips och jordnötter till barnen)

Om vi börjar med crustaderna, så har jag helt enkelt klickat i brieost i färdiga crustader och värmt dem i 200 grader varm ugn, tills osten smälter. Plättlätt.
Småpajerna är lite pilligare, men också enkla.
  1. Ta färdig smördeg i plattor, tinade dem ungefär en kvart innan du kavlar ut dem något.
  2. Ta ett större glas och tryck ut cirklar.
  3. Fyll dem med cambozola och skivade dadlar.
  4. Vik ihop dem till små halvmånar och tryck ihop ordentligt. Tryck gärna med gaffel runt kanten för fint mönster
  5. Pensla dem med uppvispat ägg
  6. Lägg på plåt och grädda i 200 grader varm ugn 10-15 minuter tills de fått fin färg
De kan värmas lite precis innan servering, de är godast ljumma.
 
Smaklig spis!
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: crustader, glöggmingel, småpajer