Luciamorgon

Jag gillar traditionen med Lucia, det känns som att julfirandet startar på allvar nu. Det finns så många vackra sånger och jag har ju alltid varit förtjust i levande ljus.
 
Jag har själv varit med i många olika lussetåg, i skolan, med kör och som avslutning på gymnastikens julgala i Falun. När jag var Au-Pair i Atlanta 1994-1995, var jag och mina vänner med och lussade för Svenska Handelskammaren. Vi fick dock inte ha några stjärngossar med i det tåget, för i amerikanska södern kan det bli lite konstig stämning när män i vita klänningar och struthattar kommer in med levande ljus...
 
De Luciatåg jag minns bäst är de som barnen hade när de fortfarande gick på förskola. För att alla föräldrar skulle få plats så fick vi vara utomhus, alltså var man tvungen att trä luciakläderna över barnens overaller. Det var väldigt gulligt att se alla små marschmallows stå och sjunga för oss sedan :). Refrängen på "Tipp tapp" hördes alltid mest.
 
När de nu större och bara firar i skolan, så ordnade jag våffelfrukost och levande ljus imorse för att komma lite i stämning.  Nu blir det pepparkakslatte och lussekatt, så ska jag titta på SVT:s Luciafirande och gotta mig ordentligt.
 
Önskar er en trevlig Lucia!