Juldukning i rött

 Det är rätt många av våra jultraditioner som är förknippade med mat, adventsfika, julbord, grötfrukost och Luciakaffe. Med andra ord ska det dukas fram och dukas av mest hela tiden :) .
 
Till julafton har jag tänkt att köra en traditionell dukning i rött och vitt. Inga tomtar här heller, men juligt ändå. Eftersom jag är en planerande natur har jag testdukat för att se om det blir som jag har tänkt mig.
 
Jag har använt en stor röd duk från IKEA och sedan toppat med en vit löpare från Hemtex. (tror inte att den finns kvar i deras sortiment).
Servisen är den fina jag köpte här nyligen som har tallrikar, skålar och uppläggningsfat till en hel här.

Jag har lagt till några loppisfynd också, kulljusstakarna hittade jag på Myrorna och snapsglasen på Stadsmissionen. Krukorna till julstjärnorna är troligtvis en gammal prenumerationspresent.

Fordelen med att testduka, och fotografera det, är att det blir tydligare om något saknas. Jag tror till exempel att jag ska göra något roligare med servetterna. Kanske ett rött sidenband om istället, eller kanelstänger och lite gransris fastknuta med jutesnöre.
 
Sen blir det bara 4 stycken som får dricka snaps, det fanns tyvärr inte fler glas att köpa. Först till kvarn...
0 kommentarer publicerat i Inredning
Taggar: dukning, finservis, jul, julstjärna, ljusstake