Julgodis och liten chokladask

Idag är det godis och pyssel på bloggen. Jag tänkte dela med mig av ett supersmarrigt recept på jordnötssmörsrutor (smakar som Snickers) och visa hur man enkelt kan göra en liten ask om man vill ge bort några. Det blir ganska många rutor, så lite generös kanske man kan vara.
 
Om vi startar med godiset då. Det här receptet har jag fått från min mamma och vi kallar det "Kajsas". Nu kommer jag inte ihåg om jag någonsin vetat vilken Kajsa som avses, men nu har de hetat Kajsas i så många år att det inte är relevant längre.
 
Du behöver:
  • 1 burk jordnötssmör (gärna crunchy)
  • 1 dl kokos
  • 1,5 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl sirap
  • 1 liter Rice Krispies (el motsvarande, de ska ge lite krisp)
  • 250 g choklad
Gör såhär:
  1. Smält jordnötssmöret på låg värme i en kastrull. Den behöver vara ganska stor om allt ska få plats
  2. Tillsätt övriga ingredienser och blanda noga
  3. Tryck ut smeten i en långpanna, eller stor ugnsform. (smord eller med bakplåtspapper i botten)
  4. Smält chokladen i vattenbad
  5. Bred ut chokladen över smeten, låt stelna (går snabbast i kylskåp)
  6. Skär i rutor och förvara kallt
 
Jag vet inte hur länge de står sig i kylskåp, för det har som aldrig varit ett problem här :)
 
Och nu till asken, som ser ut såhär när den är klar:

Du behöver:
  • en pappask, jag använde en som det varit tépåsar i
  • småbitar av julpapper
  • band eller rosetter
  • lim (jag använde limpistol, mest för att det är roligt)
  • sax
  • silkespapper (till insidan)
Jag klippte ut papper så det passade runtom asken och limmade sedan fast det, sida för sida. Jag klippte en något större bit, så det gick att vika in pappret under botten och limma fast det där. Till locket klippte jag en bit som gick att vika in i asken, så kanten blir snyggare.
Jag hade först tänkt att göra en guldrosett, men halvvägs in ändrade jag mig och klistrade på en liten vit rosett istället.
 
När asken är klar, är det bara att lägga i silkespappret och fylla på med godis, så har man en fin liten present.

Hoppas ni får en trevlig söndag!